Love Yourself first

November 25, 2014


Hye.


In life, happy and sadness is part our life. Sometimes, kita kan rasa happy sangat. Sometimes, kita akan sedih sangat. Tapi kita banyak rasa sedih daripada happy. Yang tu normal. Ada sebab benda macam ni jadi. Hidup memang banyak dugaan. Ujian Tuhan. Mana ada hidup smooth tanpa masalah. Gila hidup tiada masalah! Hidup dari kecil sampai ke tua dugaan menanti. Diri kita sendiri yang manage macam mana nak handle masalah yang ada dalam hidup kita.



Banyak sebab yang buat kita sedih. Kadang-kadang berpunca dari orang tersayang, ibubapa kita, kawan-kawan, adik beradik, orang yang tak dikenali dan banyak sebab lagi. Mula-mula memang kita akan rasa down bila ada masalah. Kenapa nak bersedih? Move on. Memang susah. Tapi perlukan nak bersedih dalam masalah yang kita hadapi. Kena cari cara nak lalui semua ni.



Kalau kita happy sampai terlupa dengan siapa ciptakan kita. Apapun kita kan berpatah balik kepada Tuhan. Minta pada dia. Berserah dan tawakal. Insyaallah Allah tunaikan. Ada sebab mengapa semua ni terjadi. Sebenarnya Tuhan sangat sayangkan kita.



Segala dugaan yang terjadi sebenarnya jadi kita lebih kuat. Kita tahu nak handle masalah kita yang akan datang. Apa-apa pun jangan melenting dengan apa yang terjadi. Be cool. Berfikir dengan waras. Be normal. Hadapi dengan tenang. Reda dengan apa yang terjadi. Tak semestinya apa yang kita rancang semua akan jadi macam kita nak. Terima segalanya dengan hati terbuka. Pujuk diri sendiri. Jatuh kita kuat bangun sendiri. Lalui hari-hari dengan senyuman walaupun perit sementara kita masih hidup. Hidup hanya sekali. Jangan buang masa! Jangan pedulikan apa orang nak kata. It's your life. Tunaikan segala cita-cita yang tergendala sebelum ni. Usaha dan biarkan kejayaan tercapai. Show people who you are. You the great person.


First sekali, Sayang diri sendiri. Rawat hati sendiri. Muhasabah diri sendiri. Bersihkan hati. Jika niat kita elok hati kita bersih. Kita manusia. Tak sempurna. Kita tak boleh jadi manusia sempurna. Tapi kita boleh jadi manusia terbaik. Nak berubah diri kita sendiri. Orang lain hanya beri nasihat. Kehendak kita sendiri. Kita yang tentukan life kita ke arah mana yang kita nak. 


Jangan sedih jika ada masalah. rasa teraniaya. Hidup ini hanya sementara. Ibarat roda. Ada masa  kita di atas ada kita di bawah. Tak payah nak memberi balasan kepada seseorang. Disebabkan dia kita ada masalah. Serahnya semua kepada Tuhan. Hanya DIA yang berhak menghukum orang memberi balasan. Kita tak layak. Kita salah kita akan kena BALASAN kita sendiri. Orang lain akan terima BALASAN sendiri. Semua orang akan kena hukum KIFARAH masing-masing. Bukan hukum KARMA kepercayaaan hindu.



Sekarang banyak kata-kata hikmah.
Quotes about life.
Simpan semua ni.
Percayalah kata-kata boleh memberi semangat dalam hidup walaupun sikit.











Bye ;)

You Might Also Like

0 inspiration

Powered by Blogger.

Air Asia Travel Buddies

Air Asia Travel Buddies

Air Asia Bloggers' Community

Air Asia Bloggers' Community

The Butterfly Project Community