Urban Exchange Art Opening

November 29, 2014



Salam & Hai.


Penang Street Art rasanya ramai rakyat Pulau Pinang dah tahu kan. Orang luar Pulau Pinang pun mesti dah tahu. Sepanjang bangunan dan jalan di sekitar Georgetown penuh dengan lukisan cantik wall murals. Ramai dah berjalan kaki ataupun sewa basikal untuk pusing lihat sendiri Penang Street Art dan abadikan gambar kenangan kat sana.





21 November lepas, ada event Urban Exchange Art Opening di Hin Bus Depot bermula pukul 8.30 malam. I love to attend event like this. Art is one of my favorite.


Hasil lukisan mural dinding dari Ernest Zacharevic, Lithuanian artist, di sekitar Georgetown sebelum ni telah mendatangkan kejayaan yang luar biasa dan telah mencetuskan sesuatu yang lebih besar. Membuatkan bandar Georgetown berpotensi menjadi warisan sebuah bandar seni.


Projek terbaru dari Urbanx Echange akan terus meletakkan bandar sebagai platform antarabangsa untuk terbuka pertukaran seni awam. Ini bukan semata-mata sebuah pameran seni tetapi program yang direka untuk membuka saluran seni awam untuk artis-artis tempatan dan antarabangsa. Tujuannya adalah untuk menunjukkan seni yang tidak lagi terhad dalam ruang galeri seni dan dewan pameran.


The Urban Exchange, yang diilhamkan daripada pasukan Hin Bus Depot Seni Negara dan Bandar, bertujuan untuk membawa bersama-sama artis yang sama membolehkan pertukaran budaya, seni dan sosial sepanjang bulan November. Seramai 14 artis akan mempamerkan kerja mereka di sekitar bandar warisan. Kebanyakan artis dari Malaysia, Denmark, Lithuania, Amerika Syarikat, United Kingdom, Singapura dan Jerman akan menambah mural dinding lebih dan pemasangan seni awam ke Pulau Pinang.


Hin Bus Depot kurator Seni, Gabija Grusaite berkata kejayaan besar kerja-kerja Zacharevic itu, ditauliahkan sebagai sebahagian daripada George Town Festival 2012, telah diilhamkan seni lebih ramai dalam tempoh dua tahun yang lalu. Ini menunjukkan bahawa kota itu memang terbuka untuk menjadi sebuah bandar yang sebenar seni dan ia adalah masa untuk terus merangsang minat dengan projek pertukaran seni antarabangsa seperti Bursa Bandar.


Artis setempat akan memulakan kerja pada mural mereka dari 11 November manakala semua artis antarabangsa hanya akan memulakan kerja apabila mereka tiba dari 15 November dan seterusnya. Satu pameran akan diadakan atas kerjasama tertutup di bawah projek Urban Exchange selepas mural luar selesai.



Me, selfie in that day.




Lukisan sepanjang majlis Urban Exchange Art Opening :











Yang paling suka pic ni.
Nampak real kan. 
Air bungkus ikat tepi ada ikan.








Pameran lukisan ini ada yang telah dibuat mural di sekitar dinding area Georgetown.
Artis yang berbakat besar dalam painting. 
Kalau Lia lukis memang takkan jadi macam ni.






Salah satu mural painting di dalam kawasan Hin Bus and Co.








Kalau masuk dalam Hin Bus Depot, dalam lagi ramai orang.
Berborak sambil dengar lagu.
Siap ada DJ lagi. Majlis yang sangat santai.


Tapi malangnya hari tu hujan sangat lebat.
Tambah lagi dengan kilat guruh.









Orang ramai sepanjang majlis. Hari tu lak hujan lebat. Memang semua orang berkumpul di situ sahaja.







Pameran di Hin Bus Depot Seni akan dibuka secara rasmi pada 21 November dan pameran akan dibuka kepada orang ramai sehingga 17 Disember.
So rakyat Pulau Pinang ada masa lagi nak pi melawat pameran ni. 
Jangan lupa bawa kamera & snap sebanyak mungkin pic kat sana.

Okay bye semua.


You Might Also Like

1 inspiration

Powered by Blogger.

Air Asia Travel Buddies

Air Asia Travel Buddies

Air Asia Bloggers' Community

Air Asia Bloggers' Community

The Butterfly Project Community