Jom lawat Kek Lok Si Temple yang bersinar sempena Tahun Baru Cina

February 28, 2018


Jom lawat Kek Lok Si Temple yang bersinar sempena Tahun Baru Cina | Salam dan Hai semua,
Pulau Pinang banyak tempat menarik untuk dilawati bukan sahaja terkenal dengan makanannya yang enak dan menyelerakan. Kali ini Lia nak berkongsi tempat menarik untuk dilawati di Pulau Pinang sempena Tahun Baru Cina. Salah kuil yang terkenal di Pulau Pinang, iaitu Kek Lok Si Temple di Air Itam.

Jom lawat Kek Lok Si Temple yang bersinar sempena Tahun Baru Cina

Kek Lok Si Temple

Kek Lok Si Temple  di Air Itam, salah satu kompleks kuil Buddha terbesar di Asia Tenggara dan terkenal di Pulau Pinang, menarik ribuan pelancong untuk menyaksikan ribuan imej Buddha, ukiran, patung dan mural yang menghiasi dewan kuil, pagoda dan gerbang, dan mengagumi patung gangsa tinggi 120 kaki Kuan Yin, Dewi Mercy.

 Kek Lok Si Temple

Masa yang paling tepat untuk dilawati ialah semasa Tahun Baru Cina, apabila kuil itu diterangi oleh puluhan ribu lampu. Para pengunjung dapat menyaksikan keindahan dua puluh ribu tanglung Cina yang tersangkut di atas taman dan di antara bangunan, lampu dongeng yang berwarna-warni berkilauan di seluruh permukaan, dan perlahan-lahan di belakang Buddha dalam setiap bidang.

Kek Lok Si Temple

LH juga tak lepaskan peluang nak lihat sendiri keunikan dan kelipan lampu-lampu yang ala Disneyland ni. Setiap tahun pada bulan Februari sempena Tahun Baru Cina, LH akan mengunjungi Kek Lok Si Temple sebab bulan ini berbeza dengan bulan yang lain. Tahun 2018 ini, LH berkesempatan mengunjungi sekali lagi bersama kawan blogger, Lyana Ishak yang baru first time jejak kaki ke sini.

Kek Lok Si Temple

Pelancong yang datang di sini kebanyakkan pelancong asing dan penduduk tempatan. Penganut agama Buddha juga turut datang mengadakan upacara sembahyang di sini. Tak salah rasanya kita melawat kuil untuk melihat sendiri dan mempelajari adat dan agama orang lain bukan. Yang penting niat kita bukan. Sedangkan orang non muslim juga boleh melawat masjid kita dan mempelajari mengenali dan mempelajari serba sedikit agama kita bukan. Jangan kecam LH sebab melawat kuil okay. Lagi pun Kek Lok Si Temple  ini merupakan tourist attractive. Orang Penang tak kenal apa itu Kek Lok Si Temple  memang sengaja lah kan.

Kek Lok Si Temple

Kek Lok Si Temple
Jika anda pergi ke kuil sebelum senja, anda dapat melihat keadaan kuil pada waktu siang. Kemudian kuil akan beransur-ansur tranformasi apabila lampu-lampu secara beransur-ansur berlaku selepas matahari terbenamDari 11 Februari hingga 2 Mac kuil dibuka kepada orang ramai sehingga tengah malam, dan dari 3 hingga 15 Mac hingga 10 malam. Sepanjang tarikh ini juga, kuil lereng bukit akan bersinar dengan puluhan ribu lampu LED, neon dan tanglung Cina tradisional.


Kek Lok Si Temple

Tradisi bercahaya yang dianggap sebagai salah satu acara utama pada Tahun Baru Cinaadalah menarik ribuan pengunjung setiap tahun.Tradisi ini juga hamper sedekad yang lalu.

Kek Lok Si Temple

Jangan lupa untuk kunjungi Kek Lok Si Temple  dan merasai sendiri keunikan tradisini. Rasanya belum terlambat lagi. Jom lawat Kek Lok Si Temple yang bersinar sempena Tahun Baru Cina

Tarikh: 11 Februari ~ 2 Mac 2018
Masa: 8 pagi hingga 12 tengah malam
Tarikh: 3 ~ 15 Mac 2018
Masa: 8 pagi hingga 10 malam
Tempat: Kek Lok Si Temple

You Might Also Like

0 inspiration

Powered by Blogger.

Air Asia Travel Buddies

Air Asia Travel Buddies

Air Asia Bloggers' Community

Air Asia Bloggers' Community

The Butterfly Project Community