Dua Kali Lima

5:09:00 PM



Kenape kite selalu boleh respek minat orang lain,
Orang lain x boleh respek minat kite?


Kenape kite boleh terima baik buruk seseorang,

Seseorang tu x boleh terima kite seadanya?

Kenape kite boleh hargai orang,

Orang xboleh nak hargai kite?





Hidup nie umpama roda.
Kejap kite kat atas.
Kejap kite kat bawah.
Kadang2 kite hepi.. Kadang2 sedih..
Tapi kite kene belajar terima keadaan.
Benda manis dan buruk.
sebab hidup mesti diteruskan.
Walaupun banyak kenangan pahit yang terjadi kat diri kite.
Anggap saje mematangkan diri kite.
& juga kenangan manis buat kite.
Sebab sesuatu benda yang terjadi hanya datang sekali dalam hidup.
So selama masih hidup nie hargailah orang sekeliling kite.
Family, Kawan-kawan dan orang yang tersayang.
Terima mereka seadanya.
Selagi nama manusia sentiasa melakukan kesalahan.
No one prefect!!
Human being..
Tiada manusia yang x pernah wat salah.



Manusia sekarang nie x penah nak hargai masa yang sedia ada.
X penah nak hargai orang yang dia sayang.
Manusia abaikan suma tuh.
Sebab terlalu seronok dengan urusan dunia.
Xpenah fikir untuk masa depan masing2.
Xpenah fikir untuk kebaikan diri sendiri.
Bila benda tu dah hilang atau tinggalkan mereka.
Barulah nak menyesal dan mengharap benda tu datang kembali.
Baru nak berfikir nape aku x wat itu, ini dulu.
Benda dah lepas x guna nak menyesal..
So selagi masih hidup beramal ibadat lah.
Ingatlah tuhan yang menjadikan kite.
Hargailah orang sekeliling kite.
& terima mereka seadanya.
;-)



Begitu juga dengan diri saya.
Banyak benda dah dilalui.
So saya agak sedikit matang dan tabah untuk lalu hidup nie.
Dan saya bukan seorang yang perfect.
& banyak benda untuk saya belajar lagi.
Saya juga melakukan kesilapan.
& memerlukan bimbingan dan sokongan orang lain.


Renung-renungkan & selamat beramal =)



P/S = Luahan nie dari hati kecil saya.
Tiba-tiba rasa nak luah perasaan.
Mintak Maaf yer.

Hanya ingin berkongsi.


You Might Also Like

8 inspiration

  1. Betul tuh :)

    pengalaman wat kite lebeh matang.
    So, jgn tkot dengan dugaan kn :)

    ReplyDelete
  2. Mish Hawtchocolate,
    tima kasih support fara...

    pengalaman tu pntg kan..
    kene sabar je dgn dugaan idup..
    jgn cepat melatah..

    ReplyDelete
  3. hargailah org yg hargai kite.. ignore org yg x reti hargai kite k :)

    ReplyDelete
  4. himynameisamer,
    yes axmer..
    dats right..
    cmnie la kawan.. =)

    ReplyDelete
  5. xpe kita sama2 bljr nk jadi lebih baik kn :)

    jom sama2..hehe

    ReplyDelete
  6. Shafie,
    yeye..
    jom2.
    x salah kan jadi baik..

    ReplyDelete
  7. Soalan : 2 x 5 = 10.....

    Kalau : 5 x 2 = kenapa kena jawap 10 juga...!!!

    Jawapan : Kena cari sendiri ni....!!!

    ReplyDelete
  8. Luahan tersebut datangnye dari setitik iman di dalam diri kita sebenarnye.... Alhamdulillah masih ada titik2 tersebut walaupun tidak sebanyak mana....

    ReplyDelete

APDM SAPS

Follow by Email

My Online Shop

Hastylia Attire


www.facebook.com/hastyliaattire
www.instagram.com/hastylia.attire

Google+ Followers