The Habitat, Tarikan Terbaru Alam Semulajadi di Bukit Bendera, Pulau Pinang

April 27, 2018

Salam dan Hai semua,

Pulau Pinang makin meningkatkan banyak lokasi untuk dilawati dan tempat-tempat menarik yang mempunyai daya tarikan yang tersendiri. Terlalu banyak tempat baru yang muncul seperti cendawan selepas hujan. Rasanya Lia sendiri tak sempat nak meneroka negeri sendiri. Gagahkan diri dan mencari masa terluang untuk melawat-lawat tempat menarik dan kongsikan bersama dengan orang di luar sana.

Kalau sebut sahaja Bukit Bendera, mesti ramai yang sudah ketahui tempat menarik Pulau Pinang ini. Akan terlintas Bukit Bendera di atas puncak dan perlu menaiki trem atau orang lebih selesa menyebut keretapi. Sudah banyak pembaharuan dan penambaikkan dijalankan di Bukit Bendera. Bukit Bendera juga dikenali sebagai Penang Hill.

Bukit Bendera dahulunya dibuka penjajah British untuk menanam strawberry. Tetapi kini digunakan orang Malaysia untuk untuk melihat bandar Georgetown dari atas bukit yang sejuk. Suhunya sejuk 21 darjah Celcius. Suasana nya nyaman dan dingin untuk dilawati. Pengunjung ke sana akan mengambil peluang menikmati ais kacang, melawat muzium burung hantu ataupun berehat sambil minum kopi panas di atas bukit ini sambil melayan panorama kawasan bandar dan laut Pulau Pinang.


Kini, Bukit Bendera mempunyai kelainan dan daya tarikan yang baru iaitu The Habitat.

Apa itu The Habitat?

The Habitat di Bukit Bendera adalah tempat untuk melawat pengalaman hutan hujan tropika yang paling lengkap, menarik dan pendidikan di Malaysia. Apabila anda berjalan melalui pintu The Habitat, anda memasuki kerajaan semulajadi ajaib keindahan yang tulen. Dengan kemudahan bertaraf dunia, kecantikan semulajadi dramatik, dan komitmen terhadap pemuliharaan dan kesedaran alam sekitar, 

Gelongsor bukit, hutan hujan yang murni, flora yang subur, batu granit yang sangat besar dan pemandangan yang jauh menjadikan The Habitat menjadi daya tarikan yang mesti dilihat. Tapak ekopelancongan bertaraf dunia, yang pertama seumpamanya di Malaysia, bertujuan untuk mempromosikan kesedaran alam sekitar dan pelancongan kesedaran pemuliharaan.

Bagaimana untuk pergi ke The Habitat?

 Anda perlu menaiki keretapi atau pun trem seperti biasa perjalanan ke Bukit Bendera. Selalunya harga tiket untuk dewasa RM5 untuk satu hala dan RM10 untuk 2 hala. Pastikan anda sentiasa bawa kad pengenalan anda sebagai pengesahan.



Jika anda mahukan harga tiket promosi, anda perlu lah datang awal pagi ke kaunter pada pukul 6.30am - 9.00am. Anda berpeluang mendapatkan harga sebanyak RM3 sahaja untuk 2 hala. Murah bukan. Selepas 9.00am, harga tiket akan kembali pada normal. Tempoh perjalanan keretapi atau pun trem hanyalah 20 minit sahaja. Terpulang juga dengan kuantiti pengunjung, jika ramai anda perlu bersesak sedikit dan sabar menunggu. Atau anda hendak perjalan cepat dan pantas, beli sahaja tiket Fast Lane dengan harga RM40 untuk 2 hala. Jika Fast Lane, anda akan diberi keutamaan menaiki keretapi atau pun trem terlebih dahulu.


Jika sudah sampai ke puncak atas, anda perlu lah berjalan dan mencari kaunter The Habitat berhadapan dengan ruangan lapang Owl Museum. Di sana anda akan di bawa terus ke The Habitat menaiki Buggy ataupun kereta pacuan 4 roda.

Antara Tarikan yang terdapat di The Habitat?

➤ Nature Trail
➤ Canopy Walk
➤ Tree Top Walk
➤ Fern Garden
➤ Butterfly Bank
➤ Yellow Garden
➤ Purple Garden
➤ Ginger Grove
➤ Fragrant Garden

Entrance Gate

Setibanya di Entrance Gate, anda kena berjalan menuju ke Ticket Office

Ticket Office



Di sini merupakan kaunter untuk membeli tiket masuk ke The Habitat dan juga merupakan kafe dan kedai cenderahati.



Anda perlu simpan tiket ini dimana anda perlu scan sebelum keluar dan setelah selesai pengembaraan anda.



Kami berjalan menerusi Nature Trail menuju ke Briefing Point.

Nature Trail

Sepanjang perjalanan anda di dalam The Habitat anda akan berjalan sepanang Nature Trail di mana anda melihat sendiri flora dan fauna di sekeliling anda. Jika anda bertuang dapat melihat bunga orkid ataupun binatang yang tak pernah anda ketemui sebelum ini. Sepanjang perjalanan juga terdapat beberapa bulatan yang dinamakan dan beberapa tempat rehat dan duduk jika anda keletihan.


Kami terus ke Briefing Point dan menemui salah satu kakitangan, En Nazrul di sini. Mereka merupakan kakitangan terlatih dan akan memberikan penerangan dengan lebih lanjut sepanjang perjalanan di sini. Mereka juga akan menunjukkan jenis-jenis bunga dan juga jejak binatang.


Pokok yang dijadikan Climbing Tree.

Canopy Walk


Canopy Walk memberikan anda pemandangan yang menakjubkan di seluruh bukit-bukit ke negeri Kedah. Dengan pelbagai platform untuk tontonan, ianya merangkumi kira-kira 230m panjang ia berada pada 15m pada titik tertinggi.



Canopy Walk direka bentuk untuk menjadi 'mesra pokok' tanpa menanggalkan salah satu kabel keluli secara langsung ke atas pokok. Platform yang luas dan kukuh memberikan pemandangan yang selamat dan tidak terhalang dari kanopi hutan dara yang berusia 130 juta tahun dahulu.

Tree Top Walk (Curtis Crest)







Tree Top Walk (Curtis Crest) adalah platform tontonan TERTINGGI yang terletak di dataran tinggi tepat di atas Kawasan Rehat Tengah dan Muzium. Direka untuk mengendalikan sehingga 120 orang pada satu masa, ia menawarkan pemandangan 360 darjah yang memukau Pulau Pinang, termasuk George Town, dan berfungsi sebagai titik tontonan awam tertinggi di pulau itu. 

Pada dataran tinggi tahun 1890 ini digunakan sebagai salah satu gelanggang tenis Inggeris pertama di Tanah Melayu oleh orang-orang yang bercuti di bukit. Ia juga digunakan sebagai tanah perbarisan tentera oleh Syarikat India Timur pada hari-hari awal penempatan, dan pasukan yang ditempatkan di sini terus memerhatikan untuk menghampiri kapal-kapal musuh. Pada pandangan mereka, mereka akan memberi isyarat kepada Fort Cornwallis di George Town jauh di bawah supaya mereka boleh memberi amaran kepada rakyat dan bersedia untuk berperang.


Anda juga dapat melihat rumah peninggalan Bristish suatu ketika dahulu di atas Bukit Bendera antaranya Bel Retino, Hotel Crag, dan The Convalestcent (Rumah Pemulihan).

Bel Retino - merupakan kediaman dan rumah rehat rasmi gabenor di Pulau Pinang lebih 200 tahun.
Hotel Crag - dibuka pada tahun 1880-an sebagai sanitarium di mana peladang tembakau Belanda dari Sumatera dirawat dari penyakit Malaria.
The Convalestcent (Rumah Pemulihan) - menempat pesakit yang berpenyakit seperti disentri, cacar, taun, malaria dan luka tropika ahli-ahli Syarikat Hindia Timur satu ketika dahulu.


Apa yang menariknya di atas ini ialah, anda dapat melihat sendiri pemandangan sekitar Pulau Pinang. Anda boleh melihat sendiri Penang International Airport dari jauh, kedua-dua jambatan Pulau Pinang dan yang paling best anda boleh lihat juga Pulau Langkawi, Gunung Jerai, Tanjung Dawai dan persekitaran Kedah.

Info menarik di sini rekaan Tree Top Walk (Curtis Crest) ini dari berasal dari mangkuk yang terdapat beberapa chopstick di dalamnya. Ia kelihatan seolah-olah chopstick berdiri senget di dalam mangkuk bukan.

Fern Garden


Warna merah memancarkan pemikiran semangat, cinta, kegembiraan dan kehidupan. Selama berabad-abad merah telah digunakan untuk menambah rasa dan emosi ke kedua-dua taman formal dan formal. Bunga merah biasanya digunakan dalam kombinasi dengan pokok renek malar hijau untuk kontras yang dramatik dan kami berbangga dengan apa yang telah kami capai di sini. Di samping itu, tumbuh-tumbuhan berbunga merah mempunyai kesan dramatik apabila dikumpulkan bersama.


Butterfly Bank

Hibiscus Butterfly Bank direka untuk mewujudkan persekitaran yang tidak hanya menarik rama-rama tapi rama-rama juga. Malaysia mempunyai lebih daripada 1,800 spesies rama-rama dan kawasan ini direka untuk menarik seberapa banyak daripada mereka. Ditanam dengan tumbuh-tumbuhan yang mereka nikmati menarik untuk dimakan dan bau itu adalah kawasan yang terpesona di mana tetamu Habitat dapat berehat dan hanya menonton mereka bermain. Ambil seberapa banyak gambar yang anda suka, itu adalah tempat yang istimewa.

Yellow Garden



Warna kuning mempunyai kesan positif dan positif kepada orang ramai, dan kami telah merancang taman ini untuk membuatkan anda tersenyum.

Tanaman kuning sebagai skema warna tunggal sangat memeriahkan taman-taman, terutamanya apabila kawasan kecil atau teduh, dan mereka mencerahkan dan memperbesar ruang taman. Taman kuning juga membawa kehangatan ke landskap pada masa-masa tertentu tahun apabila sinar matahari tidak berada di puncak mereka.


Purple Garden




Bunga untuk reka bentuk taman ungu adalah ungu tradisional atau ungu dengan warna merah, biru, ungu atau hitam. Merancang taman khusus ini adalah kerja yang menarik, dan hasilnya adalah ganjaran yang elegan dan diraja.

Ginger Grove

Dijumpai di seluruh dunia, tetapi terutamanya di hutan rendang Asia dan Amerika Utara, halia kuliner liar dan ditanam menghasilkan bunga dan menarik. Bahagian taman Habitat ini secara semulajadi mempamerkan halia, termasuk halia hiasan yang terbaik.


Fragrant Garden

Setiap tumbuhan dan bunga di Habitat Fragrant Garden mempunyai bau yang tersendiri. Bau adalah mungkin yang paling kuat dari semua deria dan aroma tertentu sebenarnya boleh mengubah mood anda dalam banyak cara. Kilang-kilang yang dipilih untuk taman ini akan memikat aroma anda di mana sahaja anda berjalan dan di mana sahaja anda duduk.

Terdapat dua jenis Giant Swing di mana anda boleh bergambar sebagai kenangan di sana.

Giant Swing 1



Giant Swing 2



Sepanjang perjalanan juga anda akan dapat lihat satu bangunan kecil sebagai teduhan yang dijadikan Workshop. Terdapat dua jenis iaitu Terrarium Workshop & Nature Art Workshop.

Terrarium Workshop 






Di Terrarium Workshop, anda boleh menanam sendiri tumbuhan di dalam botol. Bahan penyediaan seperti tanah dan batu disediakan. Bayaran setiap botol kecil hanya RM10 sahaja.



Sebelum masuk ke Terrarium Workshop, kami singgah ke Taman Orkid dan kami dapat lihat beberapa jenis orkid yang tumbuh.

Nature Art Workshop




Terdapat lagi satu yang seakan Terrarium Workshop iaitu Nature Workshop. Anda boleh duduk berteduh di dalamnya jika penat berjalan. Boleh bergambar dan melihat suasana sekeliling.


Jangan lupa SUBSCRIBE my youtube channel.

Map The Habitat


Anda boleh rujuk sini peta di dalam lokasi The Habitat.

Harga Tiket The Habitat



Kalau datang ke Pulau Pinang, datang lah ke Bukit Bendera dan Jom meneroka The Habitat
TEMPAH TIKET ANDA SEGERA SECARA ONLINE.


The Habitat

Alamat: The Habitat, Bukit Bendera, 11300 Pulau Pinang, Malaysia.
No. Tel : 604 - 826 7677

Email: inquiry@thehabitat.my

Waktu Operasi: Dibuka setiap hari dari jam 9.00 pagi hingga 8.00 malam (Kemasukan terakhir pukul 7 malam)

Untuk maklumat lanjut boleh layari laman web dan media sosial yang lain:

Laman web : http://thehabitat.my/
Instagram : @thehabitatph


You Might Also Like

0 inspiration

Powered by Blogger.

Air Asia Travel Buddies

Air Asia Travel Buddies

Air Asia Bloggers' Community

Air Asia Bloggers' Community

The Butterfly Project Community