Terokai Pengalaman Sains di Pusat Penemuan Sains Pertama Tech Dome Penang

September 11, 2019

Salam dan Hai semua,

Sepanjang kehidupan kita semuanya terdedah dan berkait dengan Sains. Malah di sekolah rendah juga kita telah mempelajari matapelajaran Sains. Bidang pekerjaan juga berkaitan dengan Sains. Fenonema yang berlaku di alam sekeliling kita dapat dijelaskan dengan saintifik. Contohnya kita bernafas, pergerakan tubuh badan, ataupun terjadinya siang dan malam dan banyak lagi semuanya berkaitan dengan Sains

Apa itu Sains?

Sains adalah kajian sistematik terhadap fenomena semulajadi. Dengan Sains juga membantu kita memahami alam sekitar dan meningkatkan taraf hidup kita. Sains menyumbang dalam penemuan dan bidang baru. Malah ada juga kerjaya dalam sains seperti doktor, pakar diet, ahli botani, ahli farmasi, ahli meteorlogi, ahli kimia, jurutera, arkitek, sains dan angkasawan.

www.liahasty.com


Lia juga nak berkongsi pengalaman Lia ke Tech Dome Penang bulan Ogos yang lepas. Tech Dome Penang merupakan Pusat Penemuan Sains Pertama di Pulau Pinang. Di sini kita boleh teroka, temui dan mendapat pengalaman dalam bidang Sains dengan semua koleksi galeri yang ada disini. Malah ada lebih kurang 150+ pameran interaktif yang membuatkan anda seronok belajar mengenai Sains.

www.liahasty.com
Lia sudah mengetahui mengenai Tech Dome Penang tetapi belum kesempatan nak pergi sebelum ini. Akhirnya Lia berpeluang ke sana untuk terokai dan merasai sendiri pengalaman di sini. Bila masuk terus rasa teruja sebab sebelum ini pernah masuk pusat Sains di KL. Kali ini tak payah nak pergi jauh, Pulau Pinang pun dah ada Pusat Sains sendiri. Bila masuk sini terus rasa teruja & teringat dulu belajar Sains di sekolah. Di sini Lia dapat recap balik mengenai Sains maklumlah busy dengan kerja sampai banyak benda dah lupa.

Lokasi Tech Dome Penang

Beralamat di Jalan Penang, 10000 Georgetown, Pulau Pinang, dan terletak di kubah geodesic KOMTAR yang bersebelahan dengan Tapak Warisan Dunia UNESCO George Town di Pulau Pinang.

Mengenai Tech Dome Penang

Tech Dome Penang adalah inisiatif oleh Kerajaan Negeri Pulau Pinang untuk mewujudkan hub untuk pembelajaran teknologi dan pertukaran idea. Ia akan menjadi kenderaan untuk meningkatkan keupayaan saintifik dan keupayaan teknologi di Malaysia.

Tech Dome Penang adalah konsep yang unik, menggunakan ruang yang diperuntukkan untuk mewujudkan "dunia dalam dunia", sebuah bandar kecil yang dibuat untuk menceritakan kisah teknologi menerusi penglibatan interaktif dan mendalam. Ia mempamerkan inovasi, pembelajaran dan hiburan sedemikian rupa untuk menjembatani pemahaman tentang teknologi dan kesannya kepada pengunjungnya.

Tech Dome Penang memang sesuai untuk semua peringkat umur tak kira kanak-kanak, remaja, dewasa dan orang tua. Untuk yang masih bersekolah, memang inilah tempatnya yang boleh mereka mencari idea baru dan merangsang minda menghabiskan masa mereka. Para Guru juga boleh membawa dan membimbing pelajar datang ke sini untuk mendalami dunia SainsTech Dome Penang menawarkan pembelajaran dengan penuh keseronokan pengunjung dan tempat untuk berkongsi idea dan terinspirasi.

 Program-program yang kerap akan dijalankan untuk sekolah, kolej dan keluarga yang direka khas untuk memupuk semangat penyelidikan dan mengajar kanak-kanak dan remaja kemahiran yang diperlukan untuk berkembang maju dalam masa berteknologi tinggi, berasaskan pengetahuan.

Misi Tech Dome Penang

www.liahasty.com

👉 Untuk memberi inspirasi kepada kanak-kanak dan pelajar untuk menjadi teknologi masa depan dan memupuk minat untuk menggunakan dan mencipta teknologi.
👉 Untuk memupuk semangat siasatan dan memupuk semangat untuk berkembang maju dalam bidang sains, kejuruteraan dan teknologi.
👉 Untuk mempamerkan kemajuan teknologi dan inovasi dunia.
👉 Untuk mempromosikan konvergensi teknologi, industri dan orang ramai.

Mengapa kita memerlukan Tech Dome Penang?

www.liahasty.com

Pembelajaran Sains adalah perjalanan seumur hidup penemuan dan bukan hanya terhad kepada pelajaran sekolah. Keluarga, orang dewasa muda dan usahawan sentiasa mencari idea baru dan cara yang merangsang dan bermakna untuk menghabiskan masa mereka. Terciptanya Tech Dome Penang, pembelajaran ditarwakan dengan penuh keseronokan pengunjung dan tempat untuk berkongsi idea serta terinspirasi.

Bagi Pulau Pinang dan Malaysia untuk kekal berdaya saing dalam ekonomi global, kita mesti terus memupuk dan membangunkan keupayaan kita untuk menggunakan dan bahkan mencipta teknologi. Walau bagaimanapun, Kajian Trend Antarabangsa dalam Kajian Matematik dan Sains Antarabangsa (TIMSS) menunjukkan bahawa piawaian matematik dan sains di kalangan pelajar Malaysia telah menurun sejak 2003 dan berbanding dengan negara-negara lain, Malaysia adalah negara dengan penurunan terbesar dan paling drastik skor dari tahun 1999 hingga 2011.

Bahagian STEM Pulau Pinang 4.0

Pulau Pinang STEM 4.0 dilancarkan secara rasminya oleh bekas Menteri Besar Pulau Pinang (sekarang Menteri Kewangan), Yang Berhormat Lim Guan Eng pada Julai 2017 untuk menggabungkan pelbagai organisasi pembelajaran STEM bebas dalam cara yang terselaras untuk bersama-sama mewujudkan ekosistem sinergi di Pulau Pinang.

www.liahasty.com

Lia dah terangkan dengan lanjut mengenai Tech Dome Penang, sekarang jom kita tengok pameran apa di dalamnya. 

Tech Dome Penang menempatkan lebih daripada 150 pameran sains dan teknologi interaktif.

Tech Dome Penang terdiri daripada Main Galleries, Exploration Zone, Penang Transformation & PIXO Observatory & ada pecahan pada setiapnya.

Main Galleries terdiri daripada :
1. Optics
2. Robotics
3. Electromagnetism
4. Information Technology
5. Life Tech
6. Forces & Motion
7. Space Exploration Gallery (NEW!)

Supporting Galleries pula terdiri daripada:
1. Exploration Zone
2. Creative Corner
3. Penang Transformation
4. PIXO Observatory

Tech Dome Penang juga mempunyai program saintifik (bengkel, kem, pertunjukan) yang menyeronokkan, pendidikan dan bermanfaat. Mereka menghasilkan kit pendidikan untuk ibu bapa dan guru serta pameran interaktif untuk pameran.

Force & Motion
Force & Motion membolehkan anda mengalami cawangan sains fizikal. Dari graviti ke momentum, ke kinetik dan dinamik, pelawat akan dapat mempelajari undang-undang gerakan Newton melalui pengalaman penuh tubuh❗

Apa yang menarik Force & Motion dengan dimana anda boleh mencuba sendiri akvititi mencabar seperti Wall Climb, G-Drop & G-Force.

Harga : RM 5.00 untuk setiap satu tetapi hanya RM 12.00 (Combo) dimana anda dapat jimat untuk mencuba 3 aktiviti di atas.

Waktu Operasi : 11.00am hingga 12.00pm, 2.00pm hingga 3.00pm & 4.00pm hingga 5.00pm.

👉WALL CLIMB👈
www.liahasty.com
Wall Climbing di Tech Dome Penang
Wall Climbing di Tech Dome Penang
👉G-DROP👈
www.liahasty.com
G-Drop di Tech Dome Penang

G-Drop di Tech Dome Penang
👉G-FORCE👈
www.liahasty.com
G-Force di Tech Dome Penang
Daripada ketiga-tiga aktiviti Lia hanya berani mencuba Wall Climbing sahaja, Untuk G-Drop & G Force memang Lia tak berani tapi sempat tengok kawan blogger lain yang cuba.

Life Tech
Life Tech berjalan-jalan melalui sains tentang bagaimana badan kita bekerja dan teknologi yang mengekalkan kesihatan manusia. Dari nutrien ke sistem diagnostik, kepada teknologi dalam teater operasi, pengunjung akan mendapat penghargaan terhadap banyak peringkat, teknologi dan orang yang bekerja bersama-sama untuk menjaga kesihatan manusia❗

www.liahasty.com

www.liahasty.com

Electromagnetism
Electromagnetism menceritakan kisah cinta antara elektrik dan kemagnetan. Pelawat akan mempelajari aliran elektron, mengalami tarikan magnetik dan penolakan, dan melihat medan magnet dengan mata mereka sendiri. Berhati-hati kerana anda dapat melihat percikan api terbang!

Robotics
Robotics menarik robot selain daripada pelbagai komponen untuk anda menghargai bagaimana ia berfungsi. Pengunjung akan mempunyai peluang untuk bermain dan bermain-main dengan robot dan memahami bagaimana robot berfikir, rasa dan bertindak.

www.liahasty.com

www.liahasty.com

Information Technology
Information Technology meraikan pasir yang rendah dan tempatnya dalam teknologi moden. Litar bersepadu bersama-sama dengan komponen elektronik lain kini menjadi asas kepada peranti moden dan peralatan. Pengunjung akan mempelajari bagaimana komponen elektronik dibuat dan bagaimana mereka "bercakap" antara satu sama lain untuk melaksanakan fungsi dalam peranti elektronik kami.

www.liahasty.com

www.liahasty.com

Optics
Optics akan menunjukkan ciri-ciri unik pelbagai jenis cahaya. Pelawat akan mempelajari bagaimana pelbagai jenis cahaya boleh digunakan, pengalaman bagaimana setiap cahaya mempengaruhi persepsi manusia, dan memahami kimia pencahayaan dan mengapa kita menggunakan pencahayaan yang cekap tenaga

www.liahasty.com

www.liahasty.com

Exploration Zone 
Exploration Zone adalah ruang yang didedikasikan untuk kanak-kanak kecil. Permainan dan aktiviti mencabar mereka untuk berfikir, meneroka dan bermain sambil secara tidak langsung mempelajari konsep saintifik. Sebagai taman permainan yang menggalakkan mereka untuk meneroka alam sekitar mereka, Exploration Zone berharap untuk meninggalkan anak-anak dengan rasa ingin tahu dan tertanya-tanya. Perpustakaan kanak-kanak dengan buku sains juga akan ditambah pada masa akan datang.

PIXO Observator

www.liahasty.com

PIXO, observasi astronomi di Tech Dome Penang dibuka secara rasmi oleh Menteri Pelancongan, Dato 'Nazri Aziz pada 18 Disember 2016. Ia menempatkan teleskop paling berkuasa di Pulau Pinang, Officina Stellare Pro RC 400 yang merupakan jenis reflektor dengan 16 " cermin utama diameter Reka bentuk optik Ritchey-Chretien teleskop ini tidak menghasilkan apa-apa koma, penyimpangan sfera atau kromatik yang merupakan sebab mengapa reka bentuk ini juga digunakan di Teleskop Angkasa Hubble.

www.liahasty.com

Satu lagi teleskop yang terdapat di PIXO ialah Teleskop Suria Lunt 152mm, teleskop yang tersedia secara komersial semata-mata untuk memerhatikan Matahari. Dilengkapi dengan penapis khas Etalon, pelawat dapat melihat keunggulan, filamen, spikula, suar surya dan kromosfera, ciri-ciri yang tidak biasa kita lihat dengan mata kasar.

www.liahasty.com

PIXO juga merupakan titik pertemuan utama Persatuan Astronomi Pulau Pinang. Pengunjung akan mempelajari tentang misteri bintang-bintang dan galaksi dari ahli-ahli astronomi yang dihormati, lama dan muda.

www.liahasty.com

Antara daya tarikan selain pameran di sini ialah PIXO Observator. Di sini kami dapat belajar mengenai cerapan bintang & angkasa dan baru Lia tahu di sini tempat berkumpul Persatuan Astronomi Pulau Pinang. Kami diberi penerangan oleh Dr Chong Hon Yew merupakan Presiden Persatuan Astronomi Pulau Pinang. Kami juga diberi peluang untuk masuk ke dalam bilik di mana bumbung dibuka dan menggunakan teleskop untuk melihat sendiri matahari. Kami juga diajak untuk bersama-sama mereka melihat bintang pada waktu malam di beberapa kawasan Pulau Pinang.

 www.liahasty.com

Penang IXth Observatory (PIXO)

Harga :
👶 Kanak-kanak RM 3.00
👫 Student RM 3.00
👨 Dewasa RM 5.00

Waktu Operasi :
Sabtu & Ahad Sahaja
 3.30pm hingga 4.15pm & 4.30pm hingga 5.15pm

www.liahasty.com

Space Exploration Gallery

Harga :
👶 Kanak-kanak RM 3.00
👫 Student RM 3.00
👨 Dewasa RM 5.00

Waktu Operasi :
 12.30pm, 2.00pm, 3.30pm & 4.30pm


Enter The Immersive World

Harga : RM 5.00

Waktu Operasi :
11.00am, 1.00pm, 2.00pm, 3.00pm, 4.00pm, 5.00pm

Tiket Masuk
www.liahasty.com

Harga Masuk (with MyKad)
📍 Child (below 5 years) - FREE
📍 Child (5 years to 12 years) - RM 16.00
📍 Student (with valid ID) - RM 22.00
📍 Adult (13 years and above) - RM 28.00
📍 Senior Citizen (60 years and above) - RM 12.00
📍 Family (2 Adults & 2 Children) - RM 72.00
📍 OKU Child (with valid ID) - RM 7.00
📍 OKU Student (with valid ID) - RM 10.00
📍 OKU Adult (with valid ID) - RM 14.00
📍 OKU Senior Citizen (with valid ID) - RM 6.00

Kemudahan lain yang ada di Tech Dome Penang :
❤ Parkir Tempat Letak Kereta
❤ Nursing Room
❤ Hungry Atom : The Food Lab
❤ Baryon & Meson (Function Room)
❤ Gravition (Laboratory)
❤ The Sail
❤ The Terrace

How To Get Here

www.liahasty.com
Ada banyak cara anda boleh datang ke Tech Dome Penang.
Jika anda datang dengan bas Rapid dan turun di terminal bas di bawah, lintas ke pintu masuk ICT Mall atau melalui KOMTAR Underpass, anda hanya perlu menaiki eskalotor hingga ke tinkat 3

www.liahasty.com
Anda juga boleh masuk melaui pintu Komtar Walk dan masuk melalui The Top Komtar Tingkat 5.

www.liahasty.com
Anda boleh masuk parkir kereta di 1st Avenue Mall atau Pragin Mall masuk melalui linkway, masuk ke ICT Mall, lepas pintu keluar akan nampak KFC dan belok Kiri akan nampak eskalotor naik ke Tech Dome Penang.

Akhir kata, Lia memang galakkan semua orang tak kira peringkat umur untuk datang melawat Tech Dome Penang. Lagi-lagi para ibu bapa dan juga pendidik supaya anak-anak dan pelajar tidak pernah rasa bosan mengenai Sains. Tidak hanya belajar di sekolah tetapi dapat teroka dan pengalaman yang lebih mendalam mengenai Sains dengan melihat hasil pameran yang dipamerkan dan juga aktiviti lain.




Tech Dome Penang
KOMTAR Geodesic Dome, Jalan Penang, 10000 Georgetown, Pulau Pinang.

Email: info@techdomepenang.org
Phone: +604 2626 663 / +604 2519 915

Waktu Operasi :
Setiap hari, 10.00 am hingga 6.00 pm

Untuk maklumat lanjut, boleh kunjungi laman dan media sosial :

#techdomepenang

You Might Also Like

18 inspiration

  1. Amboi lia kemain seronok ye buat macam macam aktiviti di Tech Dome Penang. Kalau bawa budak budak ni memang diornag seronok sebab boleh terokai dunia Sains dengan lebih dekat kan.

    ReplyDelete
  2. Menariknya aktiviti yang ada kat Tech Dome Penang ni! Yaya pulak terasa nak pergi tapi jauhhh huwaaa hopefully boleh pergi nanti sebab memang best! Bayaran nak masuk pun sangat berbaloii untuk mereka yang ada ahli keluarga ramai.

    ReplyDelete
  3. seronoknya dan banyak aktiviti yang ada dekat Tech Dome Penang.nanti kalua pergi penang wajib pergi tempat ni.

    ReplyDelete
  4. Tinggi jugak Lya panjat tu ha...kalau akak x tau la lepas ke x..anak dara akak suka la bab ni...lepas ni boleh bawak dia buat aktiviti lasak kat sini..mesti dia suka...

    ReplyDelete
  5. Pssst. Ada satu rahsia sebenarnya - Rawlins tak pernah lagi melawat Pusat Sains yang kat KL pun. Nampak gaya kena pergi la nie sebab macam best je pengalaman kat situ.

    ReplyDelete
  6. This looks interesting! I am going to visit!!!

    ReplyDelete
  7. Wah menarik ini. Dengan kedah tidak jauh mana pun. Jika ada masa Naim akan ke sana jua. Terima kasih share

    ReplyDelete
  8. Menarik ni, bertambah lagi 1 tempat menarik di Penang.
    Aktiviti dlm ni pun banyak juga tu, memang bermanfaat.
    TQ for sharing ye Lia

    ReplyDelete
  9. Menarik Teahdome Penang ni, biasanya cuti sekolah akan jd tumpuan pelajar sekolah. Kalau pergi Penang nak singgah dan explore sini

    ReplyDelete
  10. Kalau kat kl pusat sains negara..tapi yg tu pun sis tak pernah masuk. Anak ada le pergi sb sek bawak. Tapi tgok kat penang ni cam menarik..byk aktiviti..tu yg anak2 suka pergi tu

    ReplyDelete
  11. Bestnya tempat sain macam ni bagus dan berguna untuk kanak-kanak nak belajar dalam kelas susah nak masuk dapat pergi tempat macma ni mereka berseronok sambil belajar sepatutnya sekolah kena macam ni menarik hehehehe..

    ReplyDelete
  12. waH.. bestnya tengok aktiviti dekat Tech Dome Penang ni.. semua nampak menghiburkan aktiviti nya.. nasib baik la kat Penang.. kalau dekat dengan tempat TB nak aje ajak family yang lasak pi.. tapi TB tengok je la.. heheheh

    ReplyDelete
  13. Menarik betul ada tempat macam ni kat Penang. Boleh bawa anak-anak bercuti kat sini. Banyak benda boleh belajar..teruja nak try G-force Dan G-drop.. mujur ada harga kombo tu.haha

    ReplyDelete
  14. Zaman belajar kat Penang dulu, belum ada lagi Dome ni... nampak naaaa dah lama sangat meninggalkan dunia seorang pelajar... best betul tengok aktiviti-aktiviti yang dijalankan tu... haritu ada bawa anak pergi kat Midvalley kalau tak silap... ada VR, AR gitu la lebih kurang... nanti bila pergi Penang, akan ku bawa anak4 ke sana...

    ReplyDelete
  15. Uwahhhh seronok laaa orang Penang dah ada Tech Dome Penang ni. Takyah jauh2 nak p KL kan. Daya tarikan baru Panang ni. Best sungguh! Berseronok sambil belajar gitewww

    ReplyDelete
  16. bestnya. masa pergi penang mei 2019 tak pulak ke sini. kalau tidak best juga ni buat aktviti indoor. cipta kenangan yang best di penang.

    ReplyDelete
  17. Berkonsepkan Edutainment.. AM suka.. Boleh la bawa anak2 ke sini masa blk ke Pulau Pinang nnti.. Thanks atas info ini

    ReplyDelete
  18. Baguslah ada tempat informatif macam nie. Sambil bersuka-ria sambil kita menimba ilmu. Harap lebih banyak lagi cawangan dibuka nanti

    ReplyDelete

Powered by Blogger.

Air Asia Travel Buddies

Air Asia Travel Buddies

Air Asia Bloggers' Community

Air Asia Bloggers' Community

The Butterfly Project Community