Balik Pulau Nature Xploration : Taman Negara Pulau Pinang

November 08, 2019

Salam dan Hai semua,

Beberapa bulan lagi kita akan meninggalkan tahun 2019 dan tahun 2020 akan muncul. Hangpa tau tak tahun 2020 ni adalah Tahun Melawat Pulau Pinang❓ Kerajaan Pulau Pinang juga melancarkan “Experience Penang Year (EPY) 2020” dengan tagline Kepelbagaian Asia untuk menyambut keceriaan Kempen Tahun Melawat Malaysia 2020 – Visit Truly Asia Malaysia 2020

Of course Lia tumpang bangga sebagai rakyat Pulau Pinang #penangmyhometown 😀 Dalam masa yang sama Lia akan juga akan membantu promosi tempat-tempat menarik di dalam Pulau Pinang untuk hangpa di luar sana.

Pada 23-24 Oktober 2019 (Rabu & Khamis) yang lepas, Lia berkesempatan sertai famtrip "Balik Pulau Nature Xploration" anjuran Tourism Malaysia Northern Region. Terima kasih atas jemputan kali ini kerana iterinari yang menarik membuatkan Lia tertarik untuk meluangkan masa selama 2 hari 1 malam. Banyak jemputan famtrip yang diterima tetapi Lia pilih untuk ke Balik Pulau. Bukan apa kekangan masa disebabkan kerja sebab itu Lia memilih mana famtrip yang bersesuaian dan kena dengan masa. Disebabkan kali ini hanya di Pulau Pinang memang tak fikir panjang terus terima.

Kalau sebut nama Pulau Pinang dan juga ibu negerinya, Georgetown memang tidak perlu diperkenalkan lagi. Kebanyakkan orang luar mengetahui Georgetown adalah bandar warisan UNESCO, banyak bangunan lama bersejarah, dan semestinya makan. Tetapi ada banyak sudut lain di Pulau Pinang yang lebih menarik untuk dilawati dan merasakan pengalaman sendiri.

Pulau Pinang terdiri daripada Mainland dan Island dihubungkan dengan dua jambatan. Di dalam pulau sahaja bukan sahaja merangkumi bandar Georgetown, tetapi juga ada Taman Negara Pulau Pinang di Teluk Bahang dan juga kawasan perkampungan sawah padi di Balik Pulau. Di Taman Negara Pulau Pinang terdapat banyak aktiviti yang boleh dilakukan seperti hiking, camping, naik boat, mangrove dan banyak lagi. Seiring dengan program "Balik Pulau Nature Xploration" dimana tujuan mempromosi eko-pelancongan yang perlu di ketengahkan di Pulau Pinang.


Ada apa di Taman Negara Pulau Pinang dan Balik Pulau ❓ Jom ikuti pengembaraan Lia bersama program "Balik Pulau Nature Xploration" selama 2 hari 1 malam.

Balik Pulau Nature Xploration : Taman Negara Pulau Pinang [Day 1]

Seawal jam 6.00 pagi Lia sudah bangun bersiap dan keluar dari rumah lebih kurang 6.40 pagi. Maklumlah Pulau Pinang ni kan memang sentiasa jem seawal pagi orang ke tempat kerja dan waktu pulang. So untuk mengelakkan Lia duduk dalam jem terlalu lama memang keluar awal menuju ke Teluk Bahang dari Bayan Lepas. Perjalanan mengambil masa lebih kurang 1 jam.

Sampai je Teluk Bahang terus parking ke Hype Eco Park Resort, tempat penginapan kami sepanjang program memang bersebelahan dengan Taman Negara Pulau PinangFinally Lia orang pertama yang sampai di sini dan terus pergi jumpa En Yusoff & En Khairi untuk pendaftaran. Sebelum itu duduk dulu breakfast sambil tunggu ketibaan tetamu, blogger dan media yang lain.


Breakfast sebelum acara bermula bersama media, blogger dan staff TMWU.
Taman Negara Pulau Pinang adalah satu tumpuan para pelancong yang terletak di Teluk Bahang, Pulau Pinang. Ianya terletak di daerah pentadbiran Barat Daya Pulau Pinang. Jarak perjalanan kira-kira 42 km (45 minit) dari Georgetown, Pulau Pinang. 

 Sebelum ini ia dikenali sebagai Hutan Simpan Pantai Acheh & diisytiharkan sebagai Taman Negara Pulau Pinang pada bulan April 2003. Taman ini mempunyai keluasan sebanyak 1,266 hektar meliputi dipterokarpa, tanah tinggi, paya bakau, pantai dan juga pesisiran pantai berbatu. Banyak spesies flora dan fauna termasuk yang jarang ditemui dan juga yang hampir pupus terdapat di sini. 

Banyak aktiviti yang boleh dijalankan di sini antaranya mendaki, merentas hutan, merentas titian kanopi, berkhemah, berkelah, memancing, Pusat Konservasi Penyu, Lawatan ke Tasik Meromiktik, di beberapa kawasan Pantai Kerachut, Pantai Teluk Kampi, Rumah Api Muka Head & sekitarnya.

📌Taman Negara Pulau Pinang
📪 Alamat : Pejabat Taman Negara Pulau Pinang, Jalan Hassan Abas, 11050 Teluk Bahang, Pulau Pinang
📞Tel : 04-881 3530


Pusat Interpretasi Taman Negara Pulau Pinang
Acara bermula di Pusat Interpretasi untuk sesi taklimat dan juga ucapan.
Pusat Interpretasi berfungsi sebagai pengenalan kepada Taman Negara Pulau Pinang dan keseluruhan ekosistemnya

Ucapan dari En Ahmad Husni Ahmad Basri 

Seterusnya kami diberikan ucapan selamat datang dari Pengarah Tourism Malaysia Wilayah Utara (TMWU), En Ahmad Husni Ahmad Basri. Kami juga diberikan penerangan dengan terperinci mengenai Taman Negara Pulau Pinang oleh kakitangan di sini. Penerangan diteruskan dengan safety dari Nature Guide, Penang Nature Tourist Association. Sesi pengenalan diri oleh kakitangan TMWU dan juga sesi soal jawab.

📌Penang Nature Tourist Association
📪 Alamat : 4, Jalan Hassan Abas, 11050 Teluk Bahang, Pulau Pinang
📞Tel : 04-881 4788

Briefing dari Nature Guide
Perjalanan kami sepanjang hari dengan menggunakan bot
Semua bergerak ke Jeti Teluk Bahang untuk menaiki bot bersama nature guide. Lia dalam satu buat bersama blogger Jumie, travel agent dan juga kakitangan TMWU. Dan juga nature guide bersama Shah di dalam boat kami. Sepanjang perjalanan kami di laut, dia banyak berkongsi mengenai haiwan dan laut. Lokasi kami yang pertama ialah CEMACS

View sepanjang perjalanan di atas bot
Lokasi pertama kami di CEMACS

CEMACS dan juga kawasan sekelilingnya
Perjalanan hanya mengambil masa lebih kurang 20 minit sahaja & ketibaan kami disambut oleh kakitangan CEMACS. Ini adalah pertama kali Lia menjejakkan kaki ke USM Centre for Marine & Coastal Studies (CEMACS). Tempat ini tidak dibuka untuk PUBLIC, jika ingin membuat aktiviti perlulah booking terlebih dahulu.

USM Centre for Marine & Coastal Studies ataupun dengan dipanggil ringkas CEMACS adalah untuk menjalankan penyelidikan dan latihan pascasiswazah dalam Sains Marin dan Ekosistem Pantai yang ditubuhkan pada bulan Ogos 1991. CEMACS terletak di Teluk Aling, pantai barat laut Pulau Pinang di Taman Negara Pulau Pinang.  

CEMACS menjalankan penyelidikan dan latihan memberi tumpuan kepada biodiversiti dan pemuliharaan ekosistem laut, ekosistem hutan pesisir, marikultur dan ekologi mamalia laut (dugong dan lumba-lumba).

Pengenalan ikan lumba-lumba dari Dr Leela
Kami juga diberi penerangan mengenai ikan lumba-lumba(dolphin) oleh Dr Leela. Sebelum ini Lia hanya rasa dolphin di Pulau Pinang adalah mitos tetapi rupanya benar. Memang dolphin spesis Irrawaddy, Indo-Pacific Humpback & Indo-Pacific Bottlenose dolphin banyak di barat daya Pulau Pinang dan perairan sekitar Taman Negara Pulau Pinang. Kalau boleh kita jangan kacau habitat semulajadi dolphin dan biarkan mereka hidup dengan tidak terancam.




Kami juga dibawa melawat melihat penjagaan gamat, rumpat laut, tapak sulaiman, obor-obor. tiram, dan udang karang (lobster)




Kami juga diberi penerangan khas mengenai penggunaan plastik seharian dalam kehidupan dan juga produk sekeliling. Berhati-hati memilih produk ya dalam produk kecantikan pun ada kandungan plastik.




Akhir sekali, kami di bawa ke muzium pengumpulan artifak hidupan laut yang disimpan. Kemudian kami terus ke Teluk Kampi untuk acara seterusnya.

📌USM Centre for Marine & Coastal Studies (CEMACS)
📪 Alamat : Jalan Hassan Abas, Pulau Pinang
📞Tel : 04-885 2750
Laman web : https://cemacs.usm.my/index.php/ms/
Facebook : Centre for Marine and Coastal Studies
Instagram : @cemacs_usm

Buffet Lunch di Teluk Kampi
Pondok berteduh sepanjang hari hujan
Lebih kurang pukul 12.00 tengah hari kami menaiki boat menuju ke lokasi seterusnya iaitu Teluk Kampi. Turun sahaja dari boat terus hujan lebat membasahi kami. Berlari-lari kami terus ke pondok berdekatan untuk pondok berbumbung tumpang berteduh.

Teluk Kampi adalah salah satu kawasan popular untuk aktiviti riadah seperti mendaki, berkhemah,& memancing. Teluk Kampi adalah yang paling terpencil dari semua pantai di Taman Negara Pulau Pinang dengan pantai yang cantik, bersih dan menarik yang jarang dikunjungi oleh pelancong lain. Sebab itulah, kawasan pantai dan laut di sini lebih cantik berbanding Pantai Kerachut. Kalau hiking dari Pantai Kerachut ambil masa 1 jam untuk sampai ke Teluk Kampi. Di sini juga ada banyak kemudahan sedia ada seperti tandas, pondok berbumbung, surau, kawasan perkhemahan dll. 


Buffet Lunch di Teluk Kampi
Buffet Lunch di Teluk Kampi
Semua dah sejuk basah kena hujan mesti kelaparan, its time for lunch. Kalau tak plan asalnya kami nak makan berkelah di tepi pantai, tetapi hujan lebat kami makan berteduh bawah pondok berbumbung.

Buffet Lunch di Teluk Kampi
Lauk yang disediakan memang sedap alah masakan kampung. Makan time hujan memang lah sedap teramat. Mana taknya nasi putih makan bersama lauk gulai ayam (Orang Penang panggil kari ayam tu gulai), udang goreng, sayur, my favorite ulam-ulaman & sambal belacan.

Camping site facility visit di Teluk Kampi


Camping Site di Teluk Kampi
Kat sini banyak base untuk camping yang nak datang bermalam di sini. Disini juga dilarang membuat ungun api untuk kebersihan. Kalau sorang pelawat datang buat ungun api akan tinggalkan kesan, dan pelawat seterusnya datang buat yang sama akan tinggalkan kesan hitam. Dalam masa yang sama, nak jaga kebersihan hutan dan habitat sekeliling.



Short hike di Pantai Kerachut
Naik boat sekali lagi dari Teluk Kampi menuju ke lokasi seterusnya, Pantai Kerachut. Di sini kami diberi pendedahan mengenai Turtle Conservation & Information Centre & Meromitic Lake.


Pantai Kerachut juga adalah salah satu kawasan popular untuk aktiviti riadah seperti mendaki, berkhemah, & memancing selain Teluk Kampi. Pantai Kerachut terletak di antara Teluk Ketapang ke utara dan Tanjung Kering di selatan. Pantai Kerachut adalah pantai pasir putih yang indah yang terletak di Taman Negara Pulau Pinang dan merupakan tempat kediaman Penyu, Penang Turtle Sanctuary.

Turtle Conservation & Information Centre


Turtle Conservation & Information Centre
Turtle Conservation & Information Centre
Pantai Kerachut juga merupakan tempat di mana penyu hijau datang untuk bertelur. Turtle Conservation & Information Centre telah ditubuhkan untuk membantu melindungi dan memelihara populasi penyu yang berkurang di perairan Malaysia. Penyu akan datang bertelur di perairan Pantai Kerachut, apabila telur menetas akan dijaga di dalam kolam kecil. Bila anak penyu sudah cukup matang akan dibebaskan ke laut. Jika berpeluang hidup di laut, akan menjadi penyu dewasa dan membiak lagi dan datang bertelur dalam masa akan datang.

En Ali menunjukkan cara-cara penyu betina bertelur
Info yang Lia dapat juga kalau lepaskan beribu-ribu anak penyu yang dilepaskan di laut, kemungkinan untuk hidup sangaat tipis. Maybe yang berpeluang hidup hanya beberapa ekor. Sedihnya 😥 Sebab tu juga betapa pentingnya ini untuk menjadi pusat pembiakan penyu semoga spesies ini tidak akan pupus.

Turtle Conservation & Information Centre
Disini juga kami diterangkan bagaimana penyu betina bertelur dan mencari kawasannya sendiri. Jantina penyu juga ditentukan jika bertelur di kawasan sejuk adalah jantan manakala bertelur di kawasan panas adalah betina.

Anak penyu, penyu remaja dan penyu dewasa di Turtle Conservation & Information Centre
Lia bertuah sebab kali ini berpeluang dapat tengok anak penyu, penyu yang sudah membesar (remaja) dan juga penyu dewasa yang ditempatkan di kolam belah hadapan. Memang bertuah dapat tengok sendiri.

Meromitic Lake

Tasik Meromictic di Pantai Kerachut adalah sebuah tasik yang luar biasa di mana suhu airnya dipisahkan menjadi dua lapisan. Bahagian lapisan bawah adalah air laut yang meresap melalui laut, sedangkan lapisan atasnya adalah air tawar yang memasuki tasik dari lima aliran kecil. Tasik Meromictic adalah alam semulajadi hanya ada beberapa tempat sahaja yang ada di dunia.




Tapi sayangnya, masa lawatan kami ke sana Tasik Meromictic sudah tiada dan kering. Sudah hampir 2 tahun tasik ini kering.


Selepas selesai aktiviti di sini, kami berangkat pulang ke Jeti Teluk Bahang dengan boat.

Menginap di Hype Eco Park Resort
Penginapan di Hype Eco Park Resort, Teluk Bahang (Bersebelahan Taman Negara Pulau Pinang)
Kemudahan ruang makana tetamu di Hype Eco Park Resort
Penginapan kami sepanjang program kali ini di Hype Eco Park Resort. Balik dari jeti terus masuk bilik bersiap untuk makan malam. Untuk program kali ini, Lia sebilik dengan blogger hebat Pulau Pinang, Jumie Samsudin. (Of course lah sepanjang berdua kami banyak spent time & pillow talk. Haha😝)


Katil di dalam bilik di Hype Eco Park Resort, Teluk Bahang (Bersebelahan Taman Negara Pulau Pinang)
Untuk pelawat yang datang ke Taman Negara Pulau Pinang yang kaki hiking takpun suka memancing, memang Lia recommend untuk menginap di sini. Lokasinya memang dekat dengan Taman Negara Pulau Pinang. Kalau letih terus je masuk bilik. Jangan risau, Hype Eco Park Resort menyediakan pakej penginapan yang lebih selesa dan menarik dengan harga yang berpatutan. Kemudahan yang ada di hotel yang disediakan juga selesa dan memenuhu kehendak pelanggan.

Kemudahan dalam bilik di Hype Eco Park Resort, Teluk Bahang (Bersebelahan Taman Negara Pulau Pinang)

Kemudahan tandas & bilik mandi di Hype Eco Park Resort, Teluk Bahang (Bersebelahan Taman Negara Pulau Pinang)
📌Hype Eco Park Resort
📪 Alamat : Jalan Hassan Abas, Teluk Bahang, 11050 Tanjung Bungah, Pulau Pinang
📞Tel : 04-885 2728
Facebook : Hype Eco Park Resort & Hype Sportfishing Hotel Teluk Bahang

Barbeque Dinner di Hype Eco Park Resort, Teluk Bahang 

Barbeque Dinner di Hype Eco Park Resort, Teluk Bahang 
Sebelah malam pula kami menikmati hidangan makan malam dengan Barbecue Dinner di hotel ini. Suka sangat dengan makanan BBQ sebab may favorite. Kami disajikan dengan menu nasi goreng, mee goreng, mash potato, coleslaw, sosej bakar, udang bakar, ayam bakar & daging kambing bakar.

Aktiviti malam pula kami boleh memilih sama ada untuk pergi aktiviti memancing 'Night Fishing' ataupun pergi berjalan-jalan di Batu Feringgi Night Market.

📌Night Fishing, Safar Saied Tour & Travel Sdn. Bhd.
📪 Alamat : S-1-5 Jalan Sungai Emas, Mutiara Arcade, 11000 Batu Feringghi, Pulau Pinang
📞Tel : 04-295 2440

Setakat ini sahaja update untuk Hari Pertama di Taman Negara Pulau Pinang sempena program. Tunggu entry seterusnya Lia akan ceritakan pula aktiviti yang Lia buat di Mangrove Tour di Taman Negara Pulau Pinang dan sekitar Balik Pulau pada hari kedua.





Terima Kasih tak terhingga kepada Tourism Malaysia Wilayan Utara(TMWU) atas jemputan "Balik Pulau Nature Xploration" selama 2 hari 1 malam dengan pelbagai aktiviti menarik sepanjang program. Memang memori yang tak dapat dilupakan dalam masa yang sama Lia bangga menjadi rakyat Pulau Pinang yang kaya dengan pelbagai tempat menarik untuk di lawati.

Lia nak seru semua di luar sana untuk datang ke Pulau Pinang & merasai sendiri pengalaman menarik di Pulau Pinang dengan “Experience Penang Year (EPY) 2020” sempena Kempen Tahun Melawat Malaysia 2020 – Visit Truly Asia Malaysia 2020

Untuk maklumat lanjut boleh kunjungi laman web dan media sosial:
Facebook : Tourism Malaysia Northern Region
Instagram : @tourismmalaysianorthernregion
 #visitmalaysia2020 #vm2020 #tourismmalaysia

You Might Also Like

3 inspiration

  1. rindunya balik pulau. dulu marka dok situ syok jugak buleh pi. hahahaha

    ReplyDelete
  2. I am looking for and I love to post a comment that "The content of your post is awesome" Great work! Search Twitter to find the latest news and world events faster. Find popular accounts to follow, like and share Twitter search.

    ReplyDelete
  3. Baguihnya penulisan hang sangat penuh dengan informasi. ps/ pillow talk apaaaa aku lenaaaa hang talkkkkk hahahahaha

    ReplyDelete

Powered by Blogger.

Air Asia Travel Buddies

Air Asia Travel Buddies

Air Asia Bloggers' Community

Air Asia Bloggers' Community

The Butterfly Project Community