Pelancaran Ulang Tahun ke-40 Golden Sands Resort Pulau Pinang

March 18, 2020

Pelancaran Ulang Tahun ke-40 Golden Sands Resort
Kad Giant Diperbuat daripada 100% Bahan Kitar Semula

Salam dan Hai semua,



Sebelum ini Lia pernah makan malam secara buffet bertemakan Kampung Buffet di Carden Cafe, Golden Sands Resort by Shangri-La, Pulau Pinang. Hotel ini bertaraf 4 bintang dan resort tepi pantai yang mesra kanak-kanak 👶, terletak di sepanjang pantai Batu Feringgi yang popular dengan splash pad, slaid air 💦, kelab kanak-kanak dan lain-lain


Golden Sands Resort by Shangri-La sangat ideal untuk percutian keluarga 👪 di pantai  yang terletak di Pantai Batu Feringgi yang terkenal di dunia. Resort 387 bilik mempunyai taman-taman yang rimbun dan pelbagai kemudahan riadah. Pengangkutan ulang-alik percuma juga disediakan untuk para tetamu yang ingin melawat George Town, Tapak Warisan Dunia UNESCO hanya 20 minit jauhnya. Resort ini berjarak 45 minit pemanduan dari Lapangan Terbang Antarabangsa Pulau Pinang.

 Maskot Sandy menunjukkan Kad Gergasi di belakangnya

Untuk pengetahuan anda semua, hotel Golden Sands Resort by Shangri-La ini telah meraikan Ulang Tahun ke-40. Maslis ini juga bermula pukul 5.30 petang pada 12 Mac 2020 di lobi. Sempena majlis ulang tahun ini, resort itu telah membina kad ulang tahun gergasi secara manual, berukuran 12 kaki tinggi dengan lebar 20 kaki yang dibuat sepenuhnya dari 100% bahan kitar semula termasuk rangka kayu. Projek komuniti ini bekerjasama dengan Dr. Leh Cheu Peng, Profesor Madya dan Pengerusi Program Bahagian Teknologi Bioresource, Kertas dan Coating, Sekolah Teknologi Perindustrian Universiti Sains Malaysia (USM).

Tempoh pembuatan ini mengambil masa selama sebulan dari 100 sukarelawan dari USM, pelajar sekolah menengah dan kakitangan resort dengan jam kerja manual yang terlibat dalam membuat kertas kitar semula untuk permukaan kad. Dalam erti simbolik, projek kad gergasi mencerminkan sejarah panjang resort ini, di mana kejayaan dan popularitinya dapat dimanfaatkan oleh masyarakat, disiplin dan usaha kolektif.









Semua tetamu juga dijemput untuk menulis ucapan terbaik pada kepingan kad kitar semula

Kad ulang tahun gergasi, yang berukuran 12 kaki tinggi dengan lebar 20 kaki dibuat daripada kertas 30kg, yang diperoleh daripada salinan akhbar lama. Proses kitar semula melibatkan pelunturan, membentuk dan mengeringkan pulpa basah ke dalam kertas bersaiz kitar semula A3.







Sejak awal Februari, pihak hotel telah bekerjasama dengan pelajar dari Universiti Sains Malaysia dan sekolah tempatan berhampiran untuk menggunakan kertas akhbar lama dan fesyen ke dalam kad gergasi yang memperingati ulang tahun ke-40 Golden Sand Resort.


Projek komuniti ini, berdasarkan buruh manual diciptakan dengan tujuan untuk mengubah kertas buangan menjadi sesuatu yang bermanfaat, dengan pelepasan karbon sifar sejajar dengan perlindungan alam sekitar untuk kehidupan yang berkelanjutan.

Lukisan warna air yang cantik pada kad itu adalah penciptaan Encik Lee Weng Khim dari Penang Water Color Society. Ia mengambil masa dua hari untuk melengkapkan penggambaran Golden Sand Resort dalam bentuk hari ini.




Media juga menemuramah beberapa wakil dari pihak hotel iaitu General Manager & Resident Manager.

Di sebalik kad gergagi ini juga terdapat beberapa gambar lama yang menceritakan sejarah bagaimanan hotel ini tercipta.


Gambar lama sejarah hotel Golden Sand Resort


Kad gergasi ini akan dipamerkan sehingga 25 Mac 200.

Selamat Hari Ulangtahun yang ke 40, Golden Sands Resort by Shangri-La, Penang dari Lia Hasty.



Golden Sands Resort by Shangri-La, Penang

📍Alamat : Jalan Batu Ferringhi, Batu Feringgi, 11100 Batu Ferringhi, Pulau Pinang

📞Tel : 04-886 1911

Untuk maklumat lanjut, boleh kunjungi:

You Might Also Like

0 inspiration

Powered by Blogger.

Air Asia Travel Buddies

Air Asia Travel Buddies

Air Asia Bloggers' Community

Air Asia Bloggers' Community

The Butterfly Project Community