Pengalaman Menginap 3 hari 2 malam di The Haven All Suite Resort Ipoh

July 16, 2020

Salam dan Hai semua,

Selepas dapat kelonggaran masa PKPP rasa lega sikit dapat juga keluar merentas negeri dan bercuti dalam negara. Maklumlah kalau dah kaki jalan tak dapat ke luar negara dalam negeri pun boleh jer kan. Stress kerja juga memang perlukan tempat untuk minda berehat seketika. Dalam masa yang sama kita support ekonomi negara kita juga. Anyway memang dah lama rindu nak jalan-jalan & makan-makan di Ipoh. Alah perjalanan dari Pulau Pinang ke Ipoh pun ambil masa lebih kurang 2 jam sahaja.

www.liahasty.com


Pada awal bulan 7 akhirnya hasrat bercuti di Ipoh tercapai juga. Di sini Lia nak berkongsikan pengalaman menginap di The Haven All Suites Resort Ipoh selama 3 hari 2 malam. Sepanjang menginap di sini Lia sempat meneroka dan mencuba beberapa kemudahan dan tempat menarik di sini.

Pengenalan Ringkas Mengenai The Haven All Suite Resort Ipoh

Global Winner: Luxury Family All-Inclusive Hotel​​

The Haven All Suites Resort Ipoh adalah hotel peranginan mewah Ipoh di Malaysia - Anda dapat melihat sendiri pemandangan semulajadi dibingkai dengan keindahan batu kapur, hutan dan tasik.
Ia mungkin satu jenis di dunia di mana anda boleh tinggal di hutan primer dan di bandar pada masa yang sama.

Nama The Haven sendiri seperti berada di syurga dunia dengan suasana dan pengalaman yang tak dapat dilupakan. Bila anda masuk ke bahagian dalam akan lihat sendiri terdapat 3 apartment bernama Acacia, Banyan & Cycas. Kemudahan parkir agak mudah, banyak & senang untuk para pengunjung di bahangian outdoor atau multilevel parking. Jangan salah masuk parking RESERVED di mana ada parking untuk RESIDENT di sini.

Lokasi The Haven All Suite Resort Ipoh

www.liahasty.com

The Haven All Suites Resort Ipoh beralamat di Jalan Haven, 31150 Ipoh, Perak, Malaysia. Jika anda dari highway PLUS masuk ke exit Ipoh dan kemudiannya terus ke exit Tambun. Dari Tambun anda hanya perlu teruskan perjalanan dan sepanjang perjalanan di sebelah kanan, anda akan dapat melihat X Park Ipoh, Starbucks, Petronas, Lost World of Tambun, Banjaran & kemudiannya anda akan nampak signage & terus masuk ke The Haven.

Sebelum masuk kena melepasi kaunter pihak pengawal keselamatan terlebih dahulu untuk pengesahan bilik & no plat kereta anda. Uncle guard di sini akan nonstop bercerita mengenai The Haven sambil rekod data pengunjung.

👉RECEPTION AREA👈

www.liahasty.com
☑ Kaunter

Untuk ke kaunter reception, anda perlu ke bangunan apartment tengah Conference Centre bernama BANYAN untuk urusan keluar masuk. Sebelum masuk, suhu akan diambil dahulu mengikut SOP sepanjang PKPP.

www.liahasty.com

www.liahasty.com
☑ Lobi

Jangan risau di mana di pintu masuk suhu pengunjung akan direkodkan mengikut prosedur operasi standard.

Pengalaman Menginap 3 hari 2 malam di The Haven All Suite Resort Ipoh

Selepas selesai proses pendaftaran di kaunter, dah dapat access card dan terus naik ke tingkat atas. Sepanjang menginap di sana, Lia menginap di 2+1 Bedroom Lakeview Deluxe Suite​ di apartment Banyan di Tingkat 13A. Apartment ini bersaiz 110 m²/1184 ft² boleh memuatkan 5 orang dalam satu bilik (dewasa / kanak-kanak).

Jom Lia nak kongsikan apa yang ada di dalam apartment sepanjang percutian singkat ini.

👉ENTRANCE DOOR👈
www.liahasty.com
☑ Entrance grill ☑ Shoe rack ☑ Slippers

Bila dah buka pintu masuk memang teruja sangat. Pintu masuk ada pintu grille lagi di bahagian depan & juga rak kasut menyimpan kasut anda. Anda juga boleh lock pintu grille untuk keselamatan.

www.liahasty.com
☑ Access Card ☑ Breakfast Voucher

Setiap apartment akan diberikan 2 access card dan juga breakfast voucher. Jika anda tertinggal access card di dalam boleh turun ke kaunter untuk memohon access card yang lain.

Bila masuk terus teruja sebab terus nampak ruang tamu dengan balkoni berlatar belakangkan gua batu kapur. 2+1 Bedroom Lakeview Deluxe Suite​ menyediakan 3 bilik (2 bilik untuk 2 orang dan 1 bilik kecil untuk 1 orang), ruang dapur, ruang makan & ruang jemuran.

👉BALCONY/TERRACE👈

www.liahasty.com

Konsep apartment ini sangat minimalis dengan susunan & dekorasi perabot yang simple & pratikal. Lia dapatkan rasakan percutian ini sangat selesa seperti berada di rumah. Lebih rasa sejuk mata bila buka pintu balcony terus nampak kehijauan pokok dan rasa segar melihat keindahan limestone yang jarang dapat lihat di Penang. Dari atas dah boleh nampak swimming pool yang menjadi trademark di sini.

www.liahasty.com
☑ Balcony/terrace ☑ Lake view ☑ Balcony table & chair ☑ Seating area ☑ Non-smoking ☑ Air-conditioning

www.liahasty.com

Inilah suasana pada waktu malam yang dapat dilihat dari balcony.

👉MASTER BEDROOM👈

www.liahasty.com
☑ 2 single bed ☑ Closet/In-room safe box ☑ Air-conditioning ☑ Blackout curtains

www.liahasty.com
☑ Shower, bathtub & toilet ☑ Bathrobes ☑ Hairdryer ☑ Mirror ☑ Toiletries ☑ Towel

Di Master Bedroom anda boleh request mahukan 1 queen bed ataupun 2 single bed. Bathtub hanya ada ada di master bedroom. Ia nya juga mempunyai ruangan menonton TV secara peribadi.

👉1ST BEDROOM👈
www.liahasty.com
☑ 2 single bed ☑ Closet/In-room safe box ☑ Air-conditioning ☑ Blackout curtains

www.liahasty.com
☑ Shower and toilet ☑ Bathrobes ☑ Mirror ☑ Toiletries ☑ Towel

1st bedroom juga mempunyai 2 single bed & attached wth shower & toilet dalam satu bilik.

👉2ND BEDROOM👈

www.liahasty.com
☑ 1 single bed ☑ Desk ☑ Air-conditioning

2nd bedroom ini hanya ada 1 single bed sesuai untuk yang berseorangan ataupun anak-anak. Hanya ada katil, meja dan aircond.

👉EXTRA SHOWER ROOM & TOILET👈

www.liahasty.com
☑ Shower and toilet ☑ Mirror ☑ Toiletries ☑ Towel

Extra shower room & toilet ini di bahagian tengah dan boleh digunakan untuk pengunjung yang tinggal di 2nd bedroom. Dalam satu apartment terdapat 3 shower room & toilet, 1 bilik air di bahagian tengah & 2 lagi ada di setiap bilik. Master bedroom sahaja yang ada bathtub. Memang mudah tak payah nak berebut kalau nak guna bilik air dalam masa yang sama.

👉LIVING HALL👈

www.liahasty.com
☑ Telephone ☑ Satelite/Cable channel ☑ Air-conditioning ☑ TV [flat screen] ☑ Desk ☑ Laptop workspace ☑ Seating area ☑ Separate dining area ☑ Separate living room ☑ Sofa

Ruang tamu yang cukup luas dan selesa mengadap balcony dengan pemandangan indah. Boleh menonton rancangan kegemaran anda dengan pilihan channel yang banyak. Susunan & dekorasi perabot yang tersusun, berpadanan dan minimalis.

👉DINING ROOM👈
www.liahasty.com

Ruangan makan yang bersebelahan dengan ruang tamu. Sesuai untuk menjamu selera bersama kawan-kawan ataupun keluarga di sini.

www.liahasty.com
☑ Dining Table & Chair
☑ Air-conditioning

👉KITCHEN👈

www.liahasty.com

Ruangan dapur yang sederhana tapi lengkap dengan pelbagai kemudahan. Kadang-kadang rasa macam seperti rumah sendiri. Mana taknya ada peti ais boleh simpan makanan yang di bawa, boleh reheat makanan dalam microwave, ada dapur eletrik kalau nak masak, nak minum air masak dah ada penapis air Coway, nak buat air dan instant coffee takpun guna coffea marker. Pinggan, cawan, garfu, sudu, ada juga disediakan. Memang serba serbi lengkap👍

www.liahasty.com

www.liahasty.com
☑ Coffee/Tea Maker ☑ Complimentary Tea ☑ Free bottled water ☑ Free instant coffee ☑ Free welcome drink ☑ Microwave ☑ Mini Bar ☑ Refrigerator

👉DRYING ROOM👈

www.liahasty.com
Ruangan sudut kecil di sebelah dapur. Maklumlah nak jemur baju basah berendam dalam pool kat bawah kan, boleh lah jemur di ruangan ini.

www.liahasty.com
Kalau yang datang bercuti lupa bawa Toiletries, jangan risau setiap shower room & toilet ada disediakan  Toiletries yang lengkap.

Antara keistimewaan & kemudahan lain yang ada :
☑ Extra spacious room
☑ Smoke detector
☑ Fire extinguisher
☑ Free Wifi in all rooms
☑ Wakeup Services
☑ Daily Housekeeping

 Inilah keistimewaan yang ada di sini & memang pengunjung yang datang di sini akan betul betul menikmati percutian dengan segala facilities yang ada. Anda tak perlu keluar dari sini dimana boleh spent time sepanjang masa di sini.

So dah tengok apa yang dalam apartment services ini. Teruja tak❓Ada perasaan ingin menginap di sini❓Untuk anda yang datang di sini memang akan berpuas hati dengan keselesaan di dalam ruangan apartment dan kemudahan yang disediakan. Tapi tak cukup sahaja kalau anda hanya rest di dalam apartment sahaja, banyak lagi kemudahan yang ada di outdoor.

Jenis Bilik di The Haven All Suite Resort Ipoh

📌 1 Bedroom Horizon View Suite
📌 1 Bedroom Lakeview Suite
📌 2 Bedroom Horizon View Suite
📌 2+1 Bedroom Lakeview Superior Suite​
📌 2+1 Bedroom Lakeview Deluxe Suite
📌 3 Bedroom Lakeview Executive Suite
📌 3 Bedroom Lakeview Executive Deluxe Suite​
📌 3 Bedroom Lakeview Premier Suite​
📌 3+1 Bedroom Lakeview Ambassador Suite

Kemudahan The Haven All Suite Resort Ipoh

Percutian & penginapan anda bertambah lengkap dengan kemudahan outdoor yang disediakan oleh itu pihak pengunjung. Sayang tau jika anda tak menikmati setiap kemudahan yang ada semasa menginap di sana. Lia juga tak ketinggalan nak mencuba kemudahan yang ada sebab dah memang lama idamkan menginap di sin. Jom kita lihat apa kemudahan yang ada di sini.

📌5 level swimming pool
www.liahasty.com

Ini adalah daya tarikan utama ialah swimming pool bentuk seahorse dari atas & see through dari jauh selain pemdangangan batu kapur di sini. Pool ini juga terdapat jacuzzi, leisure pool, lap pool, children pool & wading pool. Waktu operasi dari 7 pagi hingga 10 malam. Pengunjung boleh bermandi manda dari petang hingga malam. 


www.liahasty.com
Suasana ketika di pool ini sangat berbeza bila pada waktu siang dan malam.

📌Haven Gallery
www.liahasty.com

📌Junior Playroom
www.liahasty.com

📌The Haven's Captivating Adventure
www.liahasty.com

📌 Dinosaur
www.liahasty.com

📌Meditation Deck/Yoga
📌Jogging Track
www.liahasty.com

www.liahasty.com

www.liahasty.com

www.liahasty.com

📌Amphitheater
www.liahasty.com

 Antara kemudahan di bawah Clubhouse:
(7.00am - 10.00pm)
📌Gym Room
📌Table Tennis Room
📌Badminton court
📌Squash Court
📌Steam Room
📌Herbs Garden
📌The Haven Spa (11.00am - 10.00pm)
📌Cuisines Restaurant (7.00am - 11.00pm)

Antara Outdoor Activities: (9.00am - 7.00pm)
📌Half Basketball Court
📌Tennis Court
📌Bicycle Rental

📌Archery
www.liahasty.com

📌Aktiviti yoga
www.liahasty.com

📌Aktiviti perkhemahan
www.liahasty.com

Antara kemudahan di Conference Centre
📌 Reception Area (Ground Floor)
📌 The Premiere Restaurant (Level 1)
📌 Seminar Room (level 3)
📌 Haven Ballroom (Level 3A)

Kebanyakkan pengunjung yang datang ke sini mengadakan team building bersama syarikat mereka, menyewa seminar room untuk adakan mesyuarat ataupun mengadakan majlis perkahwinan di Ballroom ataupun bahagian outdoor.

Cuisine Restaurant di The Haven All Suite Resort Ipoh

Bar & restoran di tepi kolam renang yang menawarkan masakan Asia dan Barat tempatan yang terbaik di bawah satu bumbung. Anda boleh menikmati sarapan pagi ataupun makan malam tanpa  perlu keluar.

🕐 Waktu Operasi: Setiap hari 7:00 pagi - 10:30 malam
📍 Lokasi : Tingkat Bawah, Rumah Kelab

* Perkhidmatan 'Room Service" disediakan dari jam 11:00 pagi hingga 10:30 malam untuk anda menikmati makanan di balkoni peribadi anda atau dalam keselesaan dan kemudahan suite anda.

www.liahasty.com
Ini adalah menu makan malam yang Lia cuba ketika menginap di sana. Kami dihidangkan dengan starter (Soup), Main Dish (Ikan) & juga dessert. Masakan di sini tidak menggunakan MSG dan juga perasa tambahan.

Haven All Natural Drink - minuman signature The Haven All Suites Resort Hotel Ipoh dimana dibuat daripada bahan semulajadi untuk kesihatan, penuh nutrsi dan menyegarkan. Bahan-bahan yang ada di dalamnya ialah : serai, halia, kulit kayu manis, limau nipis dan bunga kekwa.

www.liahasty.com
Ini pula menu sarapan pagi (breakfast) sepanjang kami di sana. Anda boleh datang ke Cuisine Restaurant untuk menikmati sarapan anda. Disebabkan masih lagi dalam kes Covid19, tidak ada konsep hidangan buffet, hanya duduk sahaja di meja, tempah makanan pilihan anda dan waiter akan hantar terus ke tempat duduk anda.

www.liahasty.com
Antara hidangan sarapan pagi yang ada : English Breakfast, Nasi Lemak, Mee Goreng, Telur Rebus, Bubur nasi, Salad dan banyak lagi.

Book Direct Exclusive
For every Best Available Rate suite booking via our website or call us directly at +605-540 0000.
*Not applicable with Private Offers.
☑ Complimentary Massage*
☑ Light Refreshment and Snacks
☑ Fruit Basket
☑ Late Check-out at 2pm
☑ High Speed WiFi

Tempat Menarik untuk Dikunjungi :

Theme Park
✔ Lost World of Tambun
✔ Movie Animation Theme Park
✔ X Park Tambun

Ipoh City Tour
✔ Concubine Lane
✔ Wall Art of Mural
✔ Hakka Miners Club
✔ Pomelo Farm
✔ Gerbang Malam

Nature
✔ Limestone Wonder
✔ Gaharu Tea Valley
✔ Qing Xing Ling Cultural Village
✔ Gunung Lang
✔ Herbal Garden
✔ Royal Belum Rainforest

Leisure/Sightseeing
✔ Cameron Highland
✔ Turtle Sanctuary
✔ Pangkor Island
✔ Orang Utan Island

Historical
✔ Kellie's Castle
✔ Lenggong Valley

Sports/Adventure
✔ White Water Rafting
✔ Tempurung Cave


Untuk maklumat lanjut, anda boleh kunjungi :

The Haven All Suites Resort Hotel Ipoh
📍Alamat : Jalan Haven, 31150 Ipoh, Perak, Malaysia
Tel: +605-540-0000
Hotline: 1700-8-1700-0
Fax: +605-540-0099
Email : reservations@thehavenipoh.com

Laman web : https://www.thehavenresorts.com/
Facebook : https://www.facebook.com/thehavenresorts/
Instagram : https://www.instagram.com/thehavenresorts/
Youtube : https://www.youtube.com/channel/UCe43YAUZB_oc2u3W0CIjw7A

You Might Also Like

14 inspiration

  1. Cantik sangat ni Lya. Seronok kalau dapat bawak anak anak bercuti kat sana. Banyak tempat2 yang boleh dilawati.

    ReplyDelete
  2. luas,cantik,padat dengan aktiviti...memang sempurna sangat kalau pilih The Haven sebagai tempat staycation atau vacation...memang sekarang bizi cari tempat bercuti dalam Malaysia jer...terbaik

    ReplyDelete
  3. serius cantik sangat tempat ni, banyak pula aktiviti menarik. memang dah lama tak pergi bercuti dengan anak-anak. ok boleh consider penginapan kat sini

    ReplyDelete
  4. Bestnya tempat macam ni.. Ada semua kemudahan. View pulak cantik. Memang dudul dalm bilik je pun best.. Hehehe

    ReplyDelete
  5. Teringin nak stay area Ipoh, asyik lalu ajee...belum dapat singgah... one day.. boleh save Lia punya review ni...

    ReplyDelete
  6. Walau oun saya berasal ipoh tapi blm pernah tggal di sini haha... ya lah sbb dah lama duk KL dan jarang tdo kat Ipoh sbb bila balik pun treeus ke Taiping, rumah suami.

    ReplyDelete
  7. This is the kind of peaceful resorts that i wish to stay over the weekend.

    ReplyDelete
  8. Wow......seronok nyer dpt menginap dekat hotel macam nie. Nampak macam mewah sgt hotel. Thank you for sharing your experience with me.

    ReplyDelete
  9. nampak sangat esklusif hotel yang lia menginap ni..santai-santai..mmg best kalau datang ke sini lari dari kesibukan kerja

    ReplyDelete
  10. memang sangat sesuai untuk bercuti... sangat menarik tempat ni..

    ReplyDelete
  11. wah cantik sangat nampak selesa betul dan food pun sedap2 nampaknya. thanks sharing

    ReplyDelete

Powered by Blogger.

Air Asia Travel Buddies

Air Asia Travel Buddies

Air Asia Bloggers' Community

Air Asia Bloggers' Community

The Butterfly Project Community