5 Resepi Mudah Pasta Organik dari jenama Itali 'Alce Nero'

August 24, 2020

Salam dan Hai,

5 Resepi Mudah Pasta Organik dari jenama Itali 'Alce Nero'

Siapa di sini peminat pasta ❓ Lia memang penggemar pasta tak kisah dimasak dengan apa cara hidangan sekalipun. Kadang-kala Lia ambik pasta ๐Ÿ sebagai pengganti nasi๐Ÿš. Sebab bagi Lia cara penyediaan pasta lebih cepat dan mudah disediakan. Sekarang Lia dah jumpa produk baru iaitu Alce Nero yang menyediakan pasta organik dan kuah pasta. Malah ada 5 resepi ๐Ÿด yang boleh dicuba dengan pasta jenama ini. 

Sebelum nak tengok resepi dan cara penyediaan, jom kita kenal dulu jenama Alce Nero ini.

Mengenai Alce Nero 

5 Resepi Mudah Pasta Organik dari jenama Itali 'Alce Nero'
Alce Nero diasaskan pada 1970-an apabila dua koperasi peladang muda Itali mengambil keputusan untuk mempelopori revolusi organik dengan menghasilkan makanan berkhasiat tanpa menjejaskan alam sekitar. Alce Nero menggabungkan kaedah pertanian lama dengan penyelidikan termaju kesihatan dan alam sekitar. Teknik kami mungkin telah berubah, namun jaminan kualiti kami masih berasaskan semangat asal Alce Nero iaitu kecintaan terhadap makanan, penjagaan alam sekitar dan larangan penggunaan bahan kimia sintetik.

Kini, Alce Nero merupakan jenama organik No. 1 di Itali. Pengeluar kami terlibat dalam semua peringkat penghasilan. Ini membolehkan kami menerapkan prinsip kami di sepanjang proses penghasilan dan menjejak asal-usul produk makanan kami secara terperinci. Justeru, kami dapat menjamin produk kami produk asli Itali berkualiti tinggi dan 100% organik yang dibawa terus dari ladang ke meja makan anda. Pengiktirafan organik Alce Nero telah melalui proses yang ketat oleh perbadanan pengesahan dari Kesatuan Eropah (EU) dan Jepun.

5 Resepi Mudah Pasta Organik dari jenama Itali 'Alce Nero'

Di Malaysia, Alce Nero menjual pelbagai jenis pasta organik, minyak zaitun asli, kuah pasta, jem dan madu. Antara produk Alce Nero keluaran seperti :
✅ Pasta
✅ Tomato Puree & Pasta Sauce
✅ Rice
✅ Condiment
✅ Biscuit
✅ Honey
✅ Jam


Ini adalah beberapa produk Alce Nero di dalam box yang Lia ingin cuba :
๐Ÿ“ŒOrganic Spaghetti
๐Ÿ“ŒOrganic Whole Durum Wheat Macaroni
๐Ÿ“ŒOrganic Penne Rigate
๐Ÿ“ŒOrganic Fusilli Tricolore
๐Ÿ“ŒOrganic Pasta Sauce with Chilli


Tingkatkan Kehebatan Menu #DudukDiRumah PKPP Anda dengan Lima Cara Memasak Pasta Organik daripada Alce Nero 

5 Resepi Mudah Pasta Organik dari jenama Itali 'Alce Nero'
Semasa tempoh Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) yang lepas memang banyak masa dihabiskan di rumah, mana taknya kita tak dibenarkan keluar dari rumah ๐Ÿก Kena patuh segala arahan yang diberikan. Memang lama tak masak disebabkan sibuk bekerja, hanya masuk dapur ketika hari minggu sahaja dan bila-bila free time. Bila time PKP terus skill memasak dan boleh jadi chef ๐Ÿ˜… Jemu jugak kalau asyik order food delivery kan ๐Ÿšš Baik masak di rumah lagi jimat & sekaligus menambah skill memasak.

Anda juga mesti telah menemui bakat terpendam dalam memasak semasa PKP bukan ๐Ÿ˜‹ Masak sendiri di rumah dapat menyediakan hidangan yang menyihatkan dan lazat serta tidak memerlukan belanja besar. Anda boleh sediakan untuk keluarga ๐Ÿ‘ช dan juga orang tersayang ๐Ÿ’‘ Kini anda ingin tingkatkan lagi keupayaan dengan resipi baharu menampilkan citarasa, persembahan dan kebaikan yang malah lebih tinggi. Anda boleh memasak hidangan & kongsikan gambarnya di Facebook, Instagram atau Tik Tok ❗

5 Resepi Mudah Pasta Organik dari jenama Itali 'Alce Nero'

Alce Nero, jenama organik terkemuka Itali, menawarkan kepada anda lima resipi yang mudah dan mengkagumkan menggunakan pastanya. Kesemua resipi ini menggunakan ramuan yang biasa terdapat di dapur. Jika tidak mempunyai bahan tertentu, gantikan sahaja dengan apa yang ada. Walaupun pasta merupakan ramuan utama resipi ini, anda akan dapati citarasa, tekstur dan rupa masakan yang pelbagai. 

1 ) SPAGHETTI CARBONARA 
 
5 Resepi Mudah Pasta Organik dari jenama Itali 'Alce Nero'
Apa kata beralih daripada pasta berasaskan tomato dan cuba karbonara tanpa krim ini. Anda hanya perlukan pasta Alce Nero, telur, keju, cendawan dan daging lembu atau dendeng ayam belanda. 

Tak ada dendeng❓ Gantikan sahaja dengan daging lembu atau ayam cincang. 
Tak ada keju parmesan❓ Gunakan keju mozzarella, cheddar atau krim. 

Hanya 30 minit diperlukan untuk menghasilkan hidangan karbonara untuk empat orang seperti yang dihidang di kafe. 

Ini adalah resipi carbonara Itali tanpa krim. Yang anda perlukan hanyalah pasta, telur, keju, cendawan dan daging lembu❗

 Masa penyediaan: 10 minit
Masa Memasak: 15 minit
Untuk: 4 orang

Bahan-bahan
• 300g Alce Nero Organic Spaghetti.
• 1 cawan keju parmesan parut untuk memasak
• 6 daging lembu atau daging ayam belanda, dihiris
• 1 cawan cendawan dihiris
• 2 biji telur
• 1 kuning telur
• 1 sudu kecil Garam
• Lada hitam, jika mahu
• ½ cawan keju parmesan untuk dihidangkan

Cara Penyediaan
1. Masak spageti dengan garam hingga al dente. Toskan tetapi simpan satu cawan air masak.
2. Pukul telur, lada hitam dan keju dalam mangkuk dan ketepikan.
3. Dalam kuali, panaskan minyak masak dengan api sederhana. Masukkan daging lembu dan cendawan, goreng selama lebih kurang 5 minit.
4. Kurangkan api hingga rendah dan masukkan spageti masak.
5. Tuangkan telur dan sos keju, campurkan dengan cepat dengan spageti dan daging lembu sehingga dilapisi dengan baik. Pastikan ia tidak menjadi telur rebus. Masukkan satu sudu air pasta yang dimasak pada satu masa sehingga anda mencapai konsistensi sos yang diinginkan.
6. Keluarkan dari api dan hidangkan segera. Masukkan keju parmesan tambahan di atas.

2 ) MACARONI CHICKEN SOUP
  
Sup ayam memang sesuai dimakan ketika fasa PKPP ini memandangkan ia membantu menguatkan imuniti dan memulihkan semangat. Semangkuk sup ayam yang lazat merupakan hidangan ringkas yang memerlukan banyak ayam dan masa yang lama. Tambahkan makaroni organik Alce Nero bagi meningkatkan lagi selera dan manfaat kesihatannya buat anda. Biasanya kanak-kanak dan orang dewasa akan meminta untuk menambah sup yang membangkitkan selera ini. Bersedialah❗

Sup ayam asas dengan makaroni yang mesti dipelajari oleh sesiapa sahaja❗ Rangsangan yang baik untuk sistem imun dan membuat anda tetap panas pada hari hujan.

Masa penyediaan: 10 minit
Masa Memasak: 2 jam
Untuk: 4 orang

Bahan-bahan
• 3 sudu besar Cuka Sari Apel Organik Alce Nero
• 4 cawan Alce Nero Macaroni
• Tulang ayam 1kg
• 8 batang tongkat / sayap ayam
• 3 batang saderi, dihiris nipis
• 1 lobak merah, dihiris
• 3 ulas bawang putih, dihancurkan
• 1 bawang, dihiris nipis
• 2.5 liter air kosong

* Sebagai alternatif, anda boleh menggunakan stok ayam siap pakai dan menambahkan ayam dan sayur-sayuran.

Cara Penyediaan
1. Didihkan air dan masukkan ayam, tulang ayam, saderi, bawang, wortel, bawang putih, cuka sari apel. Didihkan dan kurangkan api. Musim dengan garam dan lada. Didihkan selama lebih kurang 2 jam.
2. Setelah selesai, angkat tulang ayam dan angkat dari api.
3. Dalam mangkuk hidangan, masukkan makaroni dan tuangkan sup ayam dan ayam yang suam. Hidangkan semasa panas.

3 ) CHEESY BAKED PENNE WITH EGGPLANT
 
5 Resepi Mudah Pasta Organik dari jenama Itali 'Alce Nero'
Hanya empat bahan dan 25 minit diperlukan untuk menghasilkan hidangan makan malam yang mengkagumkan ini. Masak pasta penne organik Alce Nero, selang-selikan dengan lapisan pasta, sos pasta Alce Nero, terung (atau sebarang sayur yang boleh didapati) dan keju di dalam bekas yang tahan ketuhar, dan tambahkan lebih banyak keju. Bakar selama 20 minit atau sehingga keju cair. Siap❗ Sungguh mudah, enak dan sesuai untuk Instagram. 

Anda hanya memerlukan 4 ramuan - Sos Pasta, Pasta, Terung (atau sayur mana-mana) dan keju pilihan anda❗ 

Masa penyediaan: 5 minit
Masa Memasak: 20 minit
Untuk: 4 orang

Bahan-bahan
• 1 balang sos Alce Nero Pasta dengan Sayuran
• 4 cawan Alce Nero Penne
• 1 Terung, dihiris nipis
• 1 cawan keju mozzarella parut, untuk sos
• 1 cawan Cheddar Cheese parut, untuk sos
• 1 cawan keju mozzarella parut tambahan, untuk topping

Cara Penyediaan
1. Panaskan ketuhar pada suhu 180c
2. Masak pasta seperti yang diarahkan dan toskan. Simpan kira-kira ¼ cawan air pasta.
3. Dalam periuk lain, tuangkan air pasta dan sos pasta. Biarkan mendidih sedikit.
4. Keluarkan dari panas. Masukkan pasta, terung dan semua keju. Gaul rata.
5. Dalam piring kaserol, tuangkan campuran pasta cheesy. Masukkan keju mozzarella tambahan di atas pasta. Bakar selama 20 minit sehingga terung masak sepenuhnya dan keju cair.

4 ) SPICY FUSILI WITH VEGETABLES 
 
Fusili goreng kilas berasaskan tomato ini merupakan hidangan tepat bagi vegetarian atau tatkala anda inginkan sesuatu yang ringkas dan segera. Anda pasti mendapat manfaat lima bahagian sayur dengan hidangan pasta organik Alce Nero cara Asia yang menyihatkan dan membangkitkan selera ini. Sesuai dimasak menggunakan sebarang sayuran yang ada di dalam peti ais anda. Untuk lebih cantik, pilih sayuran dalam pelbagai warna seperti lobak merah, tomato, cili kembung, jagung dan timun. 

Resipi ini ringkas dan sesuai untuk seseorang yang sibuk tetapi memerlukan hidangan pilihan. Anda boleh menggunakan sayur-sayuran yang terdapat di pantri anda.

Masa penyediaan: 10 minit
Masa Memasak: 10 minit
Untuk: 4 orang

Bahan-bahan
• 1 lobak merah, dihiris
• 2 biji tomato segar, potong dadu
• 1 biji capsicum merah, potong dadu
• 1 bawang, dihiris
• 1 balang sos Alce Nero Pasta bersama Cili
• 4 cawan Alce Nero Fusilli Tricolore
• Keju (pilihan)
• Lada (pilihan)

Cara Penyediaan
1. Di atas periuk, taburkan sedikit minyak dan tumis sedikit bawang dan wortel hingga lembut. Campurkan dalam tomato dan capsicum.
2. Tuangkan perlahan-lahan Sos Alce Nero Pasta dengan Cili dan biarkan mendidih hingga sedikit berkurang. Musim dengan lada jika mahu.
3. Masukkan pasta yang dimasak ke dalam sos dan kacau hingga dilapisi sepenuhnya.
4. Hidangkan sambil panas dengan lobak merah dan tomato. Masukkan keju di atas sementara sos panas jika mahu.
* Anda boleh menambah sayur-sayuran lain seperti kacang polong, brokoli, cendawan atau apa sahaja yang terdapat di pantri anda.

5 ) TUNA PASTA SALAD 
 
5 Resepi Mudah Pasta Organik dari jenama Itali 'Alce Nero'

Ingin keluar bersiar-siar lagi dengan keluarga semasa PKPP dan membawa bekal salad yang dimasak di rumah untuk berpiknik❓ Salad pasta tuna ini menggunakan pasta penne organik Alce Nero untuk hidangan yang berkhasiat dengan campuran tekstur rangup dan halus. Mudah untuk disediakan dan enak dimakan panas atau sejuk. Tambahkan citarasa Asia dengan serai, daun bawang, cili padi atau minyak bijan. 

Masa penyediaan: 10 minit
Masa Memasak: 15 minit
Untuk: 4 orang

Bahan-bahan
• 250g Alce Nero organic penne
• 280g Ayam Brand™ tuna light flakes in oil
• 100g Ayam Brand™ whole kernal corn
• 50g Carrot, dipotong
• 100 g Timun, dipotong
• 50g Kubis merah, dikisar
• 80g Bawang, dikisar
• 5g daun pudina
• 90ml minyak zaitun extrace Alce Nero
• Cuka sari apel Alce Nero 30ml
• 1 ulas Bawang putih, cincang
• Garam, lada dan serbuk bawang putih

Cara Penyediaan
1. Masukkan minyak, cuka, bawang putih, bersama-sama kemudian perasakan dengan garam dan lada.
2. Didihkan periuk besar air masin ringan hingga mendidih dengan api sederhana. Masukkan pasta dan masak lebih kurang 10-12 minit.
3. Tiriskan dengan teliti. Pindahkan ke mangkuk dan campurkan ke dalam kuah.
4. Gabungkan semua bahan dalam mangkuk salad. Periksa perasa dengan menambah lebih banyak garam dan lada jika perlu.
5. Susun campuran pasta dalam mangkuk porsi besar, hiaskan dan hidangkan.


5 Resepi Mudah Pasta Organik dari jenama Itali 'Alce Nero'

Ikuti laman media sosial untuk lebih banyak resepi dan peraduan :

๐Ÿ“Ž Laman web: https://alcenero.asia/

Dapatkan resepi lengkap di ๐Ÿ‘‰ https://alcenero.asia/recipes.html

Jangan lupa untuk tag @alceneromy apabila anda menyediakan hidangan menggunakan produk-produk Alce Nero untuk berpeluang memenangi hamper khas❗

#AlceNeromy #AlceNerostayathome #AlceNeropkpp #AlceNeroorganicpasta

You Might Also Like

2 inspiration

  1. Tah macam mana boleh tersesat masuk blog ni.... Haha. Salam kenal. -Hafiz-

    ReplyDelete

Powered by Blogger.

Recent in Fashion

Air Asia Travel Buddies

Air Asia Travel Buddies

Air Asia Bloggers' Community

Air Asia Bloggers' Community

The Butterfly Project Community